Skocz do zawartości

Gry historyczne ze stajni Paradoxu


Rekomendowane odpowiedzi

Może mi ktoś powiedzieć, jak wszcząć wojnę samemu nie mając roszczenia, ale mając na dworze osobę z takowym? Czy to w ogóle jest możliwe, a pytam się bo:

 

Gram sobie kulturalnie Gwentem, podbiłem już z 20 lat temu Glammorgan, potem Dyffed i cały zadowolony sobie władałem południową Walią. A tu nagle król Szkocji mi wypowiada wojnę całkowicie z kosmosu. Sprawdzam nazwę wojny "Wojna o Glammorgan" - sprawdzam claimsy do tego hrabstwa - oprócz siostry mojego władcy, mają je jacyś pociotkowie poprzednich władców, którzy obecnie w liczbie trzech szwendają się po szkockim dworze. Czy to możliwe, że król Szkocji występuje w ich imieniu? I po ewentualnej wygranej osadziłby takiego koleżkę na tronie Glammorgan, a ten staje się jego lennikiem? Nie dowiedziałem się tego, bo król Szkocji zmienił metodę sukcesji z elekcji na primogeniturę, a władcom z Highlands się to nie spodobało, wypaliła im intryga i wybuchła wojna domowa.

Odnośnik do komentarza

I jak to wygląda w praktyce? Gdzie się taka opcja pojawia? Przy zwykłym wypowiedzeniu wojny? Po prostu jako CB podajemy, że X ma prawa do ziem i walczymy w jego imieniu? :-k

Czyli wychodzi na to, że skoro można walczyć za obce osoby, to pozbawioną ziem rodzinę później trzeba po cichu eliminować, bo nie wiadomo na jaki dwór zawędrują i jaki posłuch tam znajdą :-k

Odnośnik do komentarza

Wy o CK, a tymczasem coraz bliżej do wydania być może najlepszej gry z calutkiej paradoxowej rodziny. Magna Mundi - gra tworzona przez twórców moda do EU3 o tej samej nazwie. Dostali od Paradoxu błogosławieństwo i narzędzia, by pobawić się z silnikiem gry. Tak więc wszystkie mechanizmy, dotychczas kodowane przez eventy (wydajność administracji, piractwo, niesamowicie odwzorowane Święte Cesarstwo, tytuły, system wielkich potęg), teraz mają być wbudowane w kod gry. Całość zostanie wydana jako samodzielna, płatna produkcja i zapowiada się według mnie po prostu rewelacyjnie. Data wydania była już parę razy przesuwana, ale najwyraźniej ostatecznie się zbliża, bo wydano już nawet manuala, którego można znaleźć na forum Paradoxu w odpowiednim dziale.

Odnośnik do komentarza

Jak zapobiegać buntom chłopskim? EU III In Nomine.

Trzymać gdzieś w pobliżu armię, która w razie buntu może szybko posprzątać ;) a najprościej zapobiegać mając stabilność +3, wyczerpanie wojną 0,00, taką samą religię w prowincji jak religia narodowa i budować sądy. W przyszłości możesz przyjąć doktrynę narodową "karta praw" zmniejszającą ryzyko buntu lub zatrudnić na dwór sędziego.

Odnośnik do komentarza

Do tego co napisał Icon dołożyłbym jedną, niby oczywistą radę, rządź tak by ludzie w państwie byli po prostu szczęśliwi. Jakkolwiek głupio to brzmi to naprawdę jest recepta. Zobacz jakich reform chcą ludzie, nie prowadź wielu wojen, nie nanoś wysokich podatków (nie pamiętam dokładnie czy w EUIII były wszystkie z tych opcji, bo w Victorię 2 ostatnio grałem tylko, IMO przebija EU 3 w niemal wszystkim), ogólnie podejmuj decyzje które uważasz, że uczynią twój naród szczęśliwszym. Gdy ryzyko buntu spadnie znowu będziesz mógł sobie powypowiadać jakieś wojenki i trochę im dopiec podatkami.

Odnośnik do komentarza

Chyba - bo nie uczestniczyłem w żadnej grubej intrydze - znakomicie jest zrobiony element gry zakulisowej.

Król Anglii wdał się w wojnę ze Szkotami i uderzył na nich tylko wojskami ze swojej domeny. W tzw. międzyczasie Książę Hereford znalazł wielu popleczników do własnoręcznie zmontowanej intrygi i wypowiedział suwerenowi wojnę. A w tym czasie król Anglii goni się z góralami po wrzosowiskach :) I cel, i moment idealne :)

 

No i jeszcze sprytnie zrobiono "instynkt macierzyński". Druga żona po powiciu dziecka, zawsze planuje wykosić pasierbów, którzy stoją na drodze jej potomkowi :)

 

Edyta się zapytuje: jak na polskie przełożyć "Gavelkind"? Wygląda na taki bardziej ekstremalny seniorat, ale czy jest jakiś polski odpowiednik? W ogóle jaki jest sens grać z taką polityką dziedziczenia?

Odnośnik do komentarza

Jak zapobiegać buntom chłopskim? EU III In Nomine.

Trzymać gdzieś w pobliżu armię, która w razie buntu może szybko posprzątać ;) a najprościej zapobiegać mając stabilność +3, wyczerpanie wojną 0,00, taką samą religię w prowincji jak religia narodowa i budować sądy. W przyszłości możesz przyjąć doktrynę narodową "karta praw" zmniejszającą ryzyko buntu lub zatrudnić na dwór sędziego.

 

Zacząłem Anglią, ale to był rok 1400, więc wszystko miałem na miernym poziomie, nic nie można budować. Wojna z Francją i Szkocją - Francuzom oddałem dwie kontynentalne prowincje zostawiając sobie jedną, bo nie chciałem z nimi rywalizować, podbiłem za to Szkocję bez jednej prowincji (przejąłem ich 5 prowincji w ramach pokoju). Wiodło mi się spokojnie, więc postanowiłem podbić całą Irlandię, bo miałem tam jedną prowincję, a jedna mnie zaatakowała, przejąłem całą wyspę, ale stabilność mi spadła. Powstania w Szkocji rozumiem - bo tam inna kultura, ale co chwile mam powstania chłopskie w Anglii, nawet w Londynie i to nie małymi grupkami tylko 4 tysiące chłopów w każdej prowincji :/

Odnośnik do komentarza

jmk, za mocno zacząłeś ;) żeby w prowincji się uspokoiło potrzeba 25 lat, a kolejnych 25 żeby stała się prowincją narodową. Najgorsze jest pierwsze 10 lat pod panowaniem nowego właściciela. Nie unikniesz wtedy buntów choćbyś miał stabilność +3, taką samą religię i inne modyfikatory. Nastaw się na tłumienie buntów. Ustaną po jakimś czasie same.

Odnośnik do komentarza

Dobra, jeszcze raz zacząłem, ale już spokojniej ;)

Nie wdaje się w głupie wojny, dbam o stabilizacje. Leinster wypowiedziało mi jednak wojnę, więc przejąłem ich prowincję i zaanektowałem. Pojawiło się okno "ryzyko buntu", ocenione na 8% powodowane irlandzkimi nacjonalistami - jak temu zapobiegać? Po prostu trzymać tam armię?

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...