Skocz do zawartości

Sid Meier's Civilization


Ingenting

Rekomendowane odpowiedzi

Wszystkim, którzy rozważają w tej chwili wydanie tej kupy kasy (z perspektywy rynku gier PC) na najnowszą Cywilizację gorąco polecam wpierw obejrzenie gameplayów czy screenów z gry.

Interfejs oraz grafika zmieniły się dużo mocniej niż silnik gry - niestety, zmieniły się na zdecydowanie gorsze. Odechciewa się grać i poznawać te smaczki w postaci rozbudowy silnika gry.

Poważnie się zastanówcie nad tym aspektem. Ja go olałem i jestem głęboko rozczarowany grą po paru godzinach rozgrywki. Nie mogę powiedzieć słowa na temat silnika gry i nie wiem, czy będę mógł choć słowo powiedzieć, bo gra jest tak nieczytelna i zwyczajnie brzydka, że po parudziesięciu turach wyłączyłem grę i wróciłem do FMa.

Jakkolwiek nie lubię przedwczesnych ocen, tak po ludzku nie dziwię się tym, którzy doprowadzili do wystawienia CIV VI średniej ocen na poziomie 6,4/10 na gryonline.

Odnośnik do komentarza

De gustibus.

Moim zdaniem grafika gry jest tak spartaczona, że na to się zwyczajnie nie da patrzeć i grać z przyjemnością - jest brzydka, nieczytelna, rozdzielczość gry jest dziwaczna i powoduje, że ważne informacje są malutkie i słabo widoczne. Podczas gdy interfejs CIV V był wspaniały, tak ten jest żenujący i nie da się na to patrzeć. Zważywszy na dziesiątki/setki niskich ocen na gry-online nie jestem sam w tym narzekaniu - tam jest średnia 6.3/10. Zresztą na metacritic krytycy też wskazują, że nie da się w to grać przez grafikę.

Nie jestem w stanie ogarnąć, jak mogli mając tak piękną grafikę jak ta z CIV V mogli zrobić coś, co jest IMO brzydsze niż CIV IV. Wystarczyło, psia krew, skopiować to, co działało.

 

W każdym razie ostrzegam wszystkich, którzy chcą tak jak ja w ciemno - wierząc w markę - wydać kupę forsy na tę grę. Być może 9/10 uzna te rzeczy za nieistotne, nie mnie to szacować.

Odnośnik do komentarza

Odpaliłem, rozegrałem ok. 160 tur i dopada mnie syndrom następnej tury - gram Japonią.

 

Dzielnicę nową zrobiłem, jeszcze jej nie rozumiem, budowniczowie się sami po 3 turach rozwiązują. Fajne rozwiązanie, nie plączą się po mapie a i budowy zaplanować. Można przyspieszać wynalazki poprzez realizację zadań, które to umożliwiają. Opis znajduje się poniżej wynalazku.

 

Miasto można powiększać poprzez zakup terenu. Ceny lekko zaporowe ale po kilku turach się udaje.

 

Gram na wyspach z ogromną mapą, szybkością maraton i poziomem trudności książę.

Odnośnik do komentarza

Nie wiem skąd zarzuty o "skaszanioną grafikę". Pomijając fakt, że ta ma w Civ najmniejsze znaczenie (fanboj mode on) to i tak jest zajebista w VI części. Sam gameplay zaś przeszedł tak ogromne przemiany że w zasadzie trzeba się uczyć od nowa (np. zachowania barbów wymuszają zupełnie inne początkowe konfiguracje armii, teren ma przeogromny wpływ na bitwy, na budowę miast, na ich specjalizację i rozwój). Ale po parunastu godzinach takiej nauki spokojnie mogę stwierdzić, że się udało. Najgorsze elementy poprzedniej Civki - czyli dziesiątki tur podczas których nie podejmowało się żadnych ważnych decyzji - są już przeszłością. W niemalże każdej turze mamy coś do zrobienia, a decyzje gdzie zbudować jaką dzielnicę potrafią zająć sporo czasu (bo efekt domina może być naprawdę spory).

Podsumowując pierwsze ca 10h grania - 9/10. Pewnie, że są rzeczy do poprawy (np. mój delegat donoszący mi że ktoś przyjął moją delegację, parę denerwujących akcji przy automatycznym przełączaniu na następną jednostkę i trochę przesadza AI ze spamowaniem słabymi jednostkami) ale giera jest zajebista.

Odnośnik do komentarza

Moja mapa wygląda tak - http://s5.postimg.org/4x6qczos7/20161023222803_1.jpg

 

Mam pytanie, jaką jednostkę muszę wybudować, żebym dostał się na kontynent - po lewej stronie (oznaczone galerą, nie Kabul. )

 

Ja mam dwie galery.

Jakaś późniejsza technlogia pozwalająca na podróże międzykontynentalne? W 5 było coś takiego.

Odnośnik do komentarza

Przełamałem się i pograłem ponad 500 tur na maratonie w jednej rozgrywce.

Grafika jest nadal do kitu, karykaturalnie wyglądają postaci na modelach graficznych z Settlersów. Cywilizacja zawsze miała hiperrealny wygląd wszystkich modeli postaci czy budynków, a tu zostało to przerysowane - co irytuje. Mapa jest DUŻO mniej czytelna, dużo elementów jest głębiej skrytych niż wcześniej i ciężej się do nich dostać. Na wyższych rozdzielczościach wygląd gry jest mało użyteczny i trzeba wypatrywać na mapie podstawowych elementów (wskaźniki budżetu, elementy menu). Wystarczyłoby parę procent ekranu więcej przeznaczyć na elementy gry, a mniej na mapę, i byłoby dużo lepiej. Nie mogę jednak czepić się samych budynków czy animacji - bardzo fajnie wyglądają zwłaszcza filmiki budowy cudów. To jednak jeden filmik na kilkadziesiąt/kilkaset tur, podczas gdy z nieumiejętnie przygotowaną mapą trzeba sobie radzić bez przerwy. Fog of war z kolei jest śliczna.

Jeśli jednak przeboleje się tę grafikę (gigantyczny krok w tył w porównaniu do CIV V, której mapa staje się niedoścignionym wzorem, przez co też tak krytycznie oceniam obecny layout), to wyłania się naprawdę świetna gra.

Duży plus za rozwój epoki starożytnej i klasycznej. Wcześniej te epoki mijały błyskawicznie i właściwie nie było mowy o prowadzeniu wojen porównywalnych do rzeczywistych, czy też o tworzeniu państw nawiązujących rozmachem do historycznych. Tu jest to możliwe, nareszcie.

Kolejny duży plus za likwidację systemu ustrojów znanego z V i wprowadzenie zupełnie nowego, stworzonego od podstaw. W CIV V umiejętne prowadzenie cywilizacji na kulturę było IMO najskuteczniejszą taktyką z możliwych, a szybkie dotarcie do ładu dawało gwarancję zwycięstwa - tu jest to bardziej wyważone, brak też ewidentnie lepszych opcji (przynajmniej do oświecenia, do którego dobijam), które dają niesłychaną przewagę nad rywalami (jak ład przy swobodach i autorytaryzmie). Drzewka ustrojowe i technologiczne są dość czytelne, fajnie też, że wprowadzono element inspiracji - bardzo rzeczywisty, logiczny, inspirujący do dodatkowych działań.

Największa IMO zaleta gry to rozwój systemu państw-miast - w mojej ocenie był to najgorzej przygotowany element CIV V, a tutaj staje się zdecydowanie czytelniejszy i naprawdę istotny, dużo też jest bardziej dostępny.

 

Minusów w silniku gry jak dotąd wielu nie dostrzegłem, ale są IMO naprawdę istotne:

1. Dyplomacja - może to ja coś robię źle, ale zacząłem grać Rzymem i gram ostrożnie. Od samego początku nie wchodząc w interakcje z rywalami (inne niż wymiany handlowe na proponowanych warunkach) zostałem znienawidzony przez cały kontynent. Każdy po kolei się zniechęcał, potępiał i wreszcie wypowiadał wojny - które wszystkie wygrywałem, co kończyło się okupacją cudzych terytoriów. To pociągało za sobą kolejne potępienia ze strony przeciwników, kolejne wojny i tak w kółko. Moja robocza teza jest taka, że schrzaniono system kar za wojowniczość i tocząc wygrywając wojnę z pozycji napadniętego dostaje się co najmniej tyle samo kar za wojowniczość, co przeciwnicy. Bez przerwy podszczypują mnie Hiszpanie, którzy dobrze żyją ze wszystkimi dookoła, podczas gdy mnie prawie wszyscy znienawidzili, choć nikogo nie napadałem jak oni. Może jednak błąd tkwi w moich działaniach.

2. Robotnicy - odtąd mają ograniczoną (acz modyfikowalną ustrojami) liczbę akcji. To pierwszy minus, bo nagle proste zrobienie kopalni i jej utrzymanie staje się dużym wysiłkiem, IMO zbyt dużym biorąc pod uwagę czas wymagany na rekrutację robotników. Druga sprawa, że ich czynności możliwe do podjęcia są bardzo ograniczone i wręcz wkurwiające jest to, jak rzadko można wybudować np. farmy (niezbędne z uwagi na obszary mieszkalne, które dla mnie na początku były na wagę złota). W CIV V nie było takich ograniczeń (po prostu farmy na różnych polach generowały mniejsze lub większe ilości żywności), co było IMO realne. Tu mam miasto otoczone lasami deszczowymi i zwykłymi, po których wykarczowaniu mogę zrobić albo tartak, albo kopalnię, albo święte głowy (wtf?). Niestety, nie mogę robić farm, nawet nisko produktywnych, wskutek czego miasto ma mało obywateli i może się rozwijać tylko poprzez kupców. Mało to realistyczne biorąc pod uwagę fakt, że nie jest to środek tundry czy pustyni, lecz pogranicze wyżyn i lasów deszczowych.

3. Drogi - czy ja czegoś nie dostrzegam, czy ich się nie da budować? Wyskakują mi automatycznie po podbiciu miasta (taką specjalną moc ma Rzym), ale nie łączą się później pomiędzy miastami, tylko z Rzymem. W efekcie dwa podbite miasta położone blisko siebie mają dwie równoległe drogi ciągnące się do Rzymu, ale nie mają łącznika ze sobą. To jednak detal, bo drogi już dawno straciły swoje bonusy na miarę CIV II i nie ułatwiają aż tak bardzo życia.

4. Liderzy cywilizacji - może to i szczególik, ale dla mnie istotny - wkurzają często drugoplanowe postaci wstawieni na liderów państw. Dużo naturalniej IMO wygląda Rzym z Augustem niż z Trajanem (przy całym szacunku do jego sukcesów), Francja z Napoleonem niż z Katarzyną Medycejską, Niemcy z Bismarckiem zamiast z Barbarossą itp.

5. Zniknęła kwestia złotych er - na ile jestem w stanie to dostrzec. Surowce luksusowe nie mają już przełożenia na zadowolenie populacji (jak w CIV V) i służą tylko do handlu (chyba). Nie jest to głupie rozwiązanie, ale IMO coś na wzór tych złotych er by się przydało (a tego nie dostrzegłem).

6. System wielkich ludzi - muszę go jeszcze rozgryźć, bo się skomplikował, ale w połączeniu z religią jest to IMO mało czytelne. Nigdzie mi nie wyskoczył komunikat o tym, że mogę kupić wielkiego proroka, co w połączeniu z miniaturową ikonką wielkich ludzi schowaną gdzieś w kącie spowodowało, że po kilkudziesięciu turach od faktycznego dojścia do możliwości kupienia proroka dostrzegłem tę opcję.

 

Nie oceniam kwestii rozbudowy miast, bo nie ogarniam jeszcze tego silnika, ale wygląda dość obiecująco.

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...