Jump to content

Kącik prawny


Icon

Recommended Posts

Hej @tio, jak wygląda sytuacja z leasingiem operacyjnym na samochód w momencie gdy posiadam DG, ale nie przynosi ono przychodu i jednocześnie jestem na etacie? Bo jeżeli dobrze rozumiem, to utrzymywanie DG jest praktycznie bezkosztowe (popraw mnie proszę, coś teraz czytam o potrzebie opłacania dodatkowej składki zdrowotnej?), więc mógłbym teoretycznie brać cały czas faktury kosztowe na DG, a odliczony VAT by mi został zwrócony przy rozliczeniu rocznym przez US? W koszty sobie nie wrzucę, bo nie płacę podatku dochodowego, więc nie mam jak tego odliczyć, prawda?

 

Czeka mnie przejście na etat, ale cały czas myślę o wzięciu samochodu w leasing (jako najbardziej opłacalna forma "kupna" samochodu) i zastanawiam się czy to jest opłacalne sztucznie podtrzymywać to DG. Nie wykluczam, że może pojawić się jakiś przychód, to wtedy i z PIT-u coś udało by się oszczędzić?

Link to post

W działalności gospodarczej płacisz składkę zdrowotną - 381,81 zł miesięcznie z czego odliczysz od podatku (w zeznaniu rocznym) 328,78 zł. Można więc powiedzieć, że kosztem tej "martwej" działalności jest 53,03 zł miesięcznie.

 

Możesz więc wziąć leasing i go sobie spłacać, będziesz miał VAT do zwrotu - w sytuacji gdy nie masz sprzedaży to na zwrot VAT czekasz do 180 dni.

A poza tym - gdy brak sprzedaży będzie się utrzymywał przez dłuższy czas to w końcu fiskus Cię zapyta: "jaki związek z prowadzoną działalnością ma ten leasing, skoro Pan nie prowadzi działalności?"

  • Thanks 1
Link to post

Generalnie koszt musi być powiązany z przychodem. Jak nie masz sprzedaży, to możesz mieć koszty - np. jakieś stałe - saas czy inne usługi, może też być tak, że pracujesz sezonowo, ale powinno to mieć jakąś logikę. Poza tym powinieneś generować na tyle dużo kosztów, żeby ta składka zdrowotna Ci się zbilansowała/opłaciła.

 

Teoretycznie możesz mieć jakąś kontrolę i zakwestionują Ci te koszty, ale obecnie szanse na to są znikome.

 

Czemu chcesz iść na etat? Nie wpadniesz w stawkę 32 proc.?

  • Thanks 1
Link to post
11 hours ago, tio said:

w sytuacji gdy nie masz sprzedaży to na zwrot VAT czekasz do 180 dni.

Co to dokladnie oznacza? US sam bez upominania sie zrobi mi przelew czy jak?

 

11 hours ago, tio said:

A poza tym - gdy brak sprzedaży będzie się utrzymywał przez dłuższy czas to w końcu fiskus Cię zapyta: "jaki związek z prowadzoną działalnością ma ten leasing, skoro Pan nie prowadzi działalności?"

A jest jakis prog? Czy 1000 zl netto rocznie juz wystarczy? Czy jednak przy kosztach auta powiedzmy 30k rocznie, to takie poziomy przychodu powinny sie pojawiac?

 

10 hours ago, Bebok said:

Czemu chcesz iść na etat? Nie wpadniesz w stawkę 32 proc.?

Nie chce, ale musze ;)

Link to post
10 minut temu, Reaper napisał:

Co to dokladnie oznacza? US sam bez upominania sie zrobi mi przelew czy jak?

 

Moje rozumienie jest takie, że 1. musisz wystąpić o zwrot co miesiąc 2. od razu masz kontrolę z US. Ja wystawiam głównie faktury z odwróceniem VAT, więc miewam co miesiąc trochę zwrotu VAT (drobne kwoty typu 100-200 zł) za zakupy biurowe. Na początku kontrolowali często, teraz podobno dość rzadko - tyle moja księgowość.

Link to post
44 minuty temu, Reaper napisał:

Nie chce, ale musze ;)

 

Generalnie zwrot VAT najlepiej rozliczać w kolejnej sprzedaży. Wyszła Ci z pół roku nadpłata 2k VAT, a z października wychodzi Ci do zapłaty 5k, to płacisz 5k - 2k nadpłaty czyli trzy. Jest taka opinia, że wnioski o zwroty, szczególnie VAT to proszenie się o kłopoty. Nie wiem ile w tym jest prawdy, bo urzędy są IMHO mega nieogarnięte ostatnio.

 

A co do etatu - możesz to podzielić, np. mieć na UoP tyle, żeby się mieścić w 18 proc. a resztę na JDG.

Link to post
14 minut temu, Bebok napisał:

A co do etatu - możesz to podzielić, np. mieć na UoP tyle, żeby się mieścić w 18 proc. a resztę na JDG.

 

Oczywiście jeśli na JDG wykonujesz identyczną działalność jak UoP, to urząd może stwierdzić, że JDG jest pozorna, co może być kłopotem.

Link to post

Nie no, pracodawca chce mieć wszystkich na UoP, więc w ogóle zrezygnowali z rozliczeń B2B, więc tu nie ma co kombinować, bo nie szukają wyjątków.

Kupno auta przez leasing jest jednak całkiem opłacalne, więc rozglądam się za jakimiś możliwościami. Ale chyba bez stałego poziomu przychodów na DG, to nie ma co kombinować.

Link to post
5 minut temu, Reaper napisał:

Nie no, pracodawca chce mieć wszystkich na UoP, więc w ogóle zrezygnowali z rozliczeń B2B, więc tu nie ma co kombinować, bo nie szukają wyjątków.

Kupno auta przez leasing jest jednak całkiem opłacalne, więc rozglądam się za jakimiś możliwościami. Ale chyba bez stałego poziomu przychodów na DG, to nie ma co kombinować.

A żona jest na B2B czy UoP? Nie masz kogoś w rodzinie, kto ma zdolność i może mieć koszty?

Link to post

Nie mam nikogo takiego, zresztą jeżdżenie samochodem z czyjegoś leasingu też nie brzmi dla mnie jak opcja ;) 

Link to post

Zwrot VAT

Idea rozliczenia VAT jest taka, że jeśli wystawiasz fakturę klientowi np. na 1000 zł to doliczasz do ceny VAT - standardowo 23%. Klient płaci Ci więc 1000 + 230 zł VAT. Te 230 zł odprowadzasz do urzędu skarbowego ale możesz tę kwotę pomniejszyć o VAT, który sam płacisz w zakupach np. leasing. Jeżeli VAT do odliczenia (czyli ten który zapłaciłeś w zakupach) jest większy od tego należnego (wykazanego w fakturach, które wystawiłeś) to masz nadwyżkę.

U Ciebie byłaby permanentna nadwyżka co miesiąc bo nie będziesz miał sprzedaży a tylko zakup. Z leasingu samochodu masz do odliczenia połowę VATu, czyli jeśli masz ratę na 1000 zł netto + 23% VAT to z tych 230 zł VATU odliczasz 115 zł. Te 115 zł nadwyżki w deklaracji VAT przenosisz albo na kolejny miesiąc albo występujesz o zwrot. Powiedzmy, że przez rok deklarujesz przeniesienie na kolejny miesiąc więc po 12 miesiącach uzbiera Ci się już kwota 1380 zł. I wówczas występujesz o zwrot. Ponieważ w miesiącu, w którym występujesz o zwrot nie było sprzedaży to urząd ma aż 180 dni na to żeby Ci zwrócić.

Te 180 dni ma służyć przeprowadzeniu kontroli zasadności zwrotu ale w czasach kiedy wszyscy składamy pliki jpk to taka kontrola z reguły odbywa się bez wiedzy podatnika. Więc nie jest to proszenie się o kłopoty bo kontrola polega na tym czy VAT, który chcesz odliczyć został przez drugą stronę transakcji zapłacony (wystarczy sprawdzić jej pliki jpk). Tak więc wzięcie leasingu w działalności gospodarczej powoduje, że jest on dla Ciebie tańszy o te 50% VAT.

Ale urząd może stwierdzić, że Ty w ogóle nie prowadzisz działalności,  i nie masz prawa do odliczeń VAT. 

Dlatego lepiej jest mimo wszystko jakieś usług w ramach tej DG świadczyć, nawet drobne. Nie musi to być co miesiąc ale przecież nawet ja kilka razy w roku z Twoich usług korzystam, więc swoją DG możesz traktować jako takie dorywcze zajęcie. 

 

I tak na marginesie - wewnętrznie skręca mnie gdy czytam porady typu: załusz firme na szwagra, zmień nazwe usługi, dogadaj się z pracodawcą żeby przystał na ten super pomysł i bedzie git.

  • Like 2
  • I love it 1
Link to post

No ale tu nie chodzi o jakieś kombinacje tylko wykorzystanie możliwości rozliczeń. Ja mogę swoje działania rozliczać jako JDG, w ramach umowy powołania, UZ czy UoD korzystając z 50 proc. praw autorskich.

Link to post

Bebok - moja rada: zmień księgową! Albo skorzystaj z konsultacji doradcy podatkowego.

Link to post
1 minutę temu, tio napisał:

Bebok - moja rada: zmień księgową! Albo skorzystaj z konsultacji doradcy podatkowego.

Nie kłócę się. Księgowość już zmieniliśmy, jest porządek, ale pewnie coś jeszcze jest do poprawki.

Link to post

Dzięki @tio, to mi bardzo dużo rozjaśniło :) Też tak myślę, że wystawienie kilku faktur w roku to pewnie nie będzie problemem, bo zawsze ktoś się odzywa z jakimiś tematami.

 

A żeby jeszcze mieć pełen obraz, bo dodatkową kwestią jest odliczanie kosztów w ramach PIT. Czy te koszty też się kumulują, więc jeśli np. styczeń - kwiecień nie miałem przychodu, ale miałem te 1000 zł netto kosztu, to w maju jak wystawię fakturę 5000 zł netto, to wtedy z okresu styczeń-maj zliczają mi się te koszty 50%, czyli 500 zł x 5 = 2500 zł kosztów, którymi mogę obniżyć sobie PIT do zapłacenia, dobrze rozkminiam? Bo to jest wtedy dodatkowa oszczędność 2500 zł x 0.19 = 475 zł, prawda?

 

Czyli tak po chłopsku licząc, przy koszcie leasingu 1000 zł netto/mc na DG oszczędza się:

- 115 zł/mc na VAT, w skali roku 115 x 12 = 1380 zł

- 500 * 0.19 = 95 zł/mc na PIT, w skali roku 95 x 12 = 1140 zł

 

A myśląc, że ja raczej bym patrzył na ratę bliżej 2000 zł/mc, to się robi 5k w skali roku, więc nie w kij dmuchał, o ile moje obliczenia są z sensem :-k 

  • Like 1
Link to post

Koszty liczą się rocznie więc jeśli I-V masz po 1000 zł kosztu a w VI masz przychód 6000 zł, to Twój dochód (liczony od początku roku) wynosi w tym momencie 0 zł. Jeżeli w danym roku będziesz miał stratę to możesz o tę stratę z działalności gospodarczej pomniejszyć dochód z działalności gospodarczej (chodzi o to samo źródło) w ciągu kolejnych 5 lat, nie więcej jednak niż 50% straty w jednym roku - czyli jeśli np. w 2021 r. masz 10 000 zł straty z DG a w 2022 będziesz miał 10 000 dochodu, to ten dochód pomniejszasz o 50% straty z 2021 i do opodatkowania będzie 5000 zł.

  • Thanks 1
Link to post
  • 3 weeks later...

Na razie nie ma konkretów więc trudno cokolwiek stwierdzać - jeżeli wielki projekt zmian w podatkach ma polegać tylko na zwiększeniu kwoty wolnej od podatku kosztem likwidacją odliczenia składek zdrowotnych (przy jednoczesnym ich podwyższeniu) to trudno nazwać to poważnymi zmianami. Ale zmiany w podatkach to ruch w moim biznesie więc czekam z ciekawością ale rewolucji się nie spodziewam.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...