Skocz do zawartości

Filmy


Tenorio

Rekomendowane odpowiedzi

Mam pytanie z zupełnie innej beczki. Chciałbym nadrobić trochę braki w kinematografii, ale nie chce tego robić chaotycznie, tak jak do tej pory, gdzie skaczę z filmu na film, po rożnych czasach, gatunkach, przez co mam problem ze złapaniem kontekstów, odniesieniem tych dzieł do innych wytworów kultury. Ma ktoś jakiś sposób na to, żeby w miarę kompleksowo się do tego zabrać? Może jakaś literatura oprócz tego?

Musiałbym poszperać, ale mogę Ci przesłać listę filmów od strony akadamickiej, czyli tych obrazów, które przerabialiśmy i których znajomości od nas wymagano :). A to była tak ogólnie pojęta klasyka, czy filmy które miały ważny wpływ na rozwój kinematografii i nie tylko - zarówno kino światowe, jak i polskie.

Odnośnik do komentarza

 

Mam pytanie z zupełnie innej beczki. Chciałbym nadrobić trochę braki w kinematografii, ale nie chce tego robić chaotycznie, tak jak do tej pory, gdzie skaczę z filmu na film, po rożnych czasach, gatunkach, przez co mam problem ze złapaniem kontekstów, odniesieniem tych dzieł do innych wytworów kultury. Ma ktoś jakiś sposób na to, żeby w miarę kompleksowo się do tego zabrać? Może jakaś literatura oprócz tego?

Musiałbym poszperać, ale mogę Ci przesłać listę filmów od strony akadamickiej, czyli tych obrazów, które przerabialiśmy i których znajomości od nas wymagano :). A to była tak ogólnie pojęta klasyka, czy filmy które miały ważny wpływ na rozwój kinematografii i nie tylko - zarówno kino światowe, jak i polskie.

O, super by było :)

Odnośnik do komentarza

dzięki Ajer! o pozycjach 1. i 3. nawet nie słyszałem :)

 

@Krzyś

https://www.google.pl/?gfe_rd=cr&ei=FBGuV6KrPO3a8AeE0KTQDQ&gws_rd=ssl#q=najlepszych+film%C3%B3w%2Besensja

 

http://esensja.stopklatka.pl/film/publicystyka/tekst.html?id=15323

 

mam wiele uwag do każdego z tych renkingów esensji, ale warto się zapoznać

Odnośnik do komentarza

Dobra, w sumie wrzucę to tutaj.

 

Za moich czasów podstawa wyglądała tak (kolejność w miarę chronologiczna):

 

Kino powszechne:

 

 

Filmy braci Lumiere

 

Filmy Georges'a Meliesa

 

Charlie Chaplin

kilka dowolnych filmów krótkometrażowych oraz długie metraże: Brzdąc, Gorączka złota, Światła wielkiego miasta, Dzisiejsze czasy, Dyktator

 

Buster Keaton

dowolnie wybrany jeden krótki metraż oraz Generał

 

David W. Griffith

Narodziny narodu

Nietolerancja

 

Erich (von) Stroheim

Chciwość (Greed)

 

Niemiecki ekspresjonizm filmowy i Kammerspiel

Gabinet doktora Caligari

Nosferatu – symfonia grozy

Portier z hotelu Atlantic

 

Fritz Lang

Metropolis

M-morderca

 

Wielka Awangarda Filmowa

Uśmiechnięta pani Beudet – reż. Germaine Dulac

Symfonia diagonalna – reż. V. Eggeling

Berlin – symfonia wielkiego miasta – reż. W. Ruttman

Antrakt – reż. R. Clair

Pies andaluzyjski (1928), Złoty wiek (1930) – reż. L. Bunuel

 

Francuski impresjonizm filmowy

Uśmiechnięta pani Beudet – reż. Germaine Dulac

 

Surrealizm i dadaizm w kinie

Antrakt – reż. R. Clair

Pies andaluzyjski (1928), Złoty wiek (1930) – reż. L. Bunuel

 

Dżiga Wiertow

Człowiek z kamerą

 

Sergiusz Eisenstein

Pancernik Potiomkin

Październik

 

Pudowkin, Dowżenko

Matka, Burza nad Azją – reż. W. Pudowkin

Ziemia – A. Dowżenko

 

Kino radzieckiego socrealizmu

Świat się śmieje – G. Aleksandrow

Czapajew – br. Wasilijewowie

 

Kino dokumentalne lat 20. i 30.: Robert Flaherty, Dżiga Wiertow, brytyjskie kino dokumentalne lat 30.

Nanuk – R. Flaherty

Poławiacze śledzi – J. Grierson

Nocna poczta - B. Wright

 

Przełom dźwiękowy

Śpiewak jazzbandu – A. Crosland

 

Kino hollywoodzkie okresu klasycznego: styl i produkcja.

najbardziej możliwie klasycze filmy amerykańskie z lat 1935-1955, Casablanca, Przemineło z wiatrem itp

 

Orson Welles

Obywatel Kane

 

Alfred Hitchock

Urzeczona, Sznur, Okno na podwórze, Zawrót głowy, Północ-północny zachód, Psychoza, Ptaki, Marnie

 

Kino noir

Sokół maltański lub Asfaltowa dżungla (J. Houston), Wielki sen (H. Hawks), Dama z Szanghaju (O. Welles)

 

Francuski „realizm poetycki” i kino Frontu Ludowego

Towarzysze broni - J. Renoir

Ludzie za mgłą, Brzask - M. Carne

 

Włoski neorealizm

Rzym, miasto otwarte – R. Rossellini

Złodzieje rowerów – V. de Sica

 

Roberto Rossellini

Rzym, miasto otwarte

Paisa

 

Francuska „nowa fala”

Kochankowie – L. Malle

Czterysta batów – F. Truffaut

Do utraty tchu - Godarda

Zeszłego roku w Marienbadzie - A. Resnais

 

Brytyjscy „młodzi gniewni”

Samotność długodystansowca – T. Richardson

Z soboty na niedzielę – K. Reisz

Sportowe życie – L. Anderson

 

„Nowe kino czeskie” (lata 60.)

Pociągi pod specjalnym nadzorem – J. Menzel

Pali się moja panno – M. Forman

 

Luis Bunuel

Pies Andaluzyjski

Złoty wiek

Viridiana

Dyskretny urok burżuazji

 

Ingmar Bergman

Siódma pieczęć

Tam, gdzie rosną poziomki

Milczenie

Jak w zwierciadle

Goście Wieczerzy Pańskiej

Persona

Szepty i krzyki

 

Federico Fellini

La strada

8 i pół

 

Jean-Luc Godard

Do utraty tchu

Żyć własnym życiem

Kobieta jest kobietą

Pogarda

Szalony Piotruś

 

Michelangelo Antonioni

Powiększenie

Zaćmienie

Czerwona pustynia

Powiększenie

Zawód: reporter

Zabriskie point

 

Andriej Tarkowski

Andriej Rublow

Zwierciadło

Stalker

 

Kino i „kontrkultura”

Swobodny jeździec

Zabriskie point

Odyseja kosmiczna 2001

 

Werner Herzog

Aquirre, gniew boży

Zagadka Kaspara Hausera

Stroszek

Nosferatu-wampir

Fitzcarraldo

 

Wim Wenders

Paryż, Texas

Lisbon story

Niebo nad Berlinem

 

Postmodernizm w sztuce filmowej

Lynch, Almodovar, Greenaway, późny Allen

 

Kino Nowej Przygody

 

 

Steven Spielberg

Szczęki, Bliskie spotkania trzeciego stopnia, Poszukiwacze zaginionej arki (i następne z serii Indiany Jonesa), Park Jurajski

Kolor purpury, Lista Schindlera, Szeregowiec Ryan, Monachium

 

David Lynch

Głowa do wycierania, Człowiek-słoń, Blue Velvet, Dzikość serca, Prosta historia, Zagubiona autostrada

 

Peter Greenaway

Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek; Księgi Prospera, Pillow book

 

Woody Allen

Annie Hall, Manhattan, Zelig, Przejrzeć Harry'ego

 

Carlos Saura

Anna i wilki, Nakarmić kruki

 

Pedro Almodovar

Pośród ciemności, Matador, Kobiety na skraju załamania nerwowego, Wysokie obcasy, Kika, Wszystko o mojej matce, Porozmawiaj z nią

 

Jim Jarmusch

Inaczej niż w raju, Poza prawem

 

Lars von Trier i DOGMA

Przełamując fale, Tańcząc w ciemności, Dogville

 

Dogma

Festen Vinterberga

Idioci Triera

 

Tarantino

Wściekłe psy

Pulp Fiction

 

Akira Kurosawa

Rashomon, Siedmiu samurajów, Tron we krwi, Straż przyboczna

 

Wong Kar-Wai

Chungking express, Upadłe anioły, Happy Together, Spragnieni miłości

 

Kino chińskie

Zawieście czerwone latarnie, Wszyscy albo nikt, Bohater – Zhang Yimou

Było jeszcze kino kobiece, ale nazwiska mi zniknęły ;), na pewno był Fortepian i ogólnie twórczość Jane Campion

Kino polskie:

Początki kina polskiego (1896 – 1918)

 

Antosza zgubił gorset, reż. E. Puchalski (1917)

Bestia (1917), reż. A. Hertz (z Polą Negri)

Dla ciebie, Polsko (1920), reż. A. Bednarczyk

Mocny człowiek (1929), reż. H. Szaro

Trędowata (1936), reż. J. Gardan

 

Stowarzyszenie Miłośników Filmu Artystycznego START

Ludzie Wisły (1937), reż. A. Ford i J, Zarzycki

Strachy, reż. E. Cękalski, K. Szołajski

Przygody człowieka poczciwego (1937), reż. S. i F. Themersonowie

 

Aleksander Ford

Ulica Graniczna, Piątka z ulicy Barskiej, Ósmy dzień tygodnia, Krzyżacy

 

1945 – 1949

Ostatni etap

Zakazane piosenki

Skarb

 

okres socrealizmu

Miasto nieujarzmione (1950), reż. J. Zarzycki

 

Polska szkoła filmowa

Człowiek na torze i Eroica - Munk

Kanał i Popiół i diament - Wajda

Krzyż walecznych - Kutz

Matka Joanna od Aniołów - Kawalerowicz

 

"Czarna seria" polskiego dokumentu

Ludzie z pustego obszaru, Uwaga chuligani!, Dzieci oskarżają, Warszawa 1956, Paragraf zero, Miasteczko

 

Jerzy Skolimowski

Rysopis

Walkower

Bariera

Ręce do góry

 

Roman Polański

Nóż w wodzie

Lokator

Chinatown

 

Zjawisko„trzeciego kina” (Leszczyński, Zanussi, Królikiewicz i in.)

Żywot Mateusza

Struktura kryształu

Iluminacja

Na wylot

 

Nurt „kina moralnego niepokoju”

Barwy ochronne

Aktorzy prowincjonalni

Amator

Człowiek z marmuru

 

Polski film dokumentalny lat 70 („Nowa zmiana”)

Filmy Marcela Łozińskiego: Próba mikrofonu, Ćwiczenia warsztatowe, Moje miejsce, Wszystko może się przytrafić

Elementarz, Wanda Gościmińska – włókniarka – W. Wiszniewski

 

Filmy dokumentalne Krzysztofa Kieślowskiego

Gadające głowy, Z miasta Łodzi, Robotnicy '71, Pierwsza miłość, Życiorys, Szpital, Z punktu widzenia nocnego portiera, Siedem kobiet w różnym wieku

 

Kino rozliczeń stalinowskich

Człowiek z marmuru – A. Wajda

 

Twórczość Andrzeja Wajdy

Człowiek z żelaza

Brzezina

Wesele

Ziemia obiecana

Panny z Wilka

 

Twórczość Jerzego Kawalerowicza

Matka Joanna od Aniołów

Pociąg

Faraon

Śmierć prezydenta

Austeria

 

Twórczość Wojciecha Hasa

Pętla

Pożegnania

Jak być kochaną

Szyfry

Rękopis znaleziony w Saragossie

Sanatorium pod Klepsydrą

 

Twórczość Krzysztofa Zanussiego

Struktura kryształu

Iluminacja

Barwy ochronne

 

Twórczość Grzegorza Królikiewicza

Na wylot

Tańczący jastrząb

 

Twórczość Agnieszki Holland

Aktorzy prowincjonalni

Europa, Europa

Olivier, Olivier

Całkowite zaćmienie

Plac Waszyngtona

Trzeci cud

 

Kino Kazimierza Kutza

Krzyż Walecznych

Nikt nie woła

Sól ziemi czarnej

Paciorki jednego różańca

 

Twórczość Tadeusza Konwickiego

Salto

Jak daleko stąd, jak blisko

 

Kino fabularne Krzysztofa Kieślowskiego

Personel

Amator

Przypadek

Dekalog

Podwójne życie Weroniki

Niebieski

Biały

Czerwony

 

Kino polskie po 1989 roku

Ucieczka z kina Wolność – W. Marczewski

Usłyszcie mój krzyk – M. Drygas

 

Nurt bandycki w kinie polskim

Psy

 

Twórczość Marka Koterskiego

Dzień świra

Wszyscy jesteśmy Chrystusami

 

Twórczość Jana Jakuba Kolskiego

Jańcio Wodnik

Historia kina w Popielawach

 

Twórczość Krzysztofa Krauze

Dług

Mój Nikifor

Plac Zbawiciela

 

Młode kino polskie

Pręgi

Patrzę na ciebie Marysiu

 

 

 

Oczywiście w przypadku młodego kina polskiego wymagana byłaby aktualizacja :).

Z grubsza to tyle, miłego oglądania :)

Odnośnik do komentarza

dzięki Ajer! o pozycjach 1. i 3. nawet nie słyszałem :)

 

@Krzyś

https://www.google.pl/?gfe_rd=cr&ei=FBGuV6KrPO3a8AeE0KTQDQ&gws_rd=ssl#q=najlepszych+film%C3%B3w%2Besensja

 

http://esensja.stopklatka.pl/film/publicystyka/tekst.html?id=15323

 

mam wiele uwag do każdego z tych renkingów esensji, ale warto się zapoznać

 

Civil War to oczywiście ostatnia część Kapitana Ameryki, a Kick Ass 2 to też Marvel, bardzo głupkowata adaptacja komiksu, ale ma miejsce w moim sercu ;)

Odnośnik do komentarza

Sausage Party

 

Lubię prymitywny humor, naprawdę go lubię. Zwłaszcza w wykonaniu Setha Rogena. I miałem wielkie oczekiwania wobec Sausage Party. Niestety, okazało się najgorszym filmem tego roku, a byłem na Batman v Superman czy Suicide Squad. Czerstwe, źle sprzedane ordynarne żarty. Dużo odniesień do amerykańskiej popkultury, w ogóle nie tłumaczonych (brawo dystrybutor) i ostatnia obrzydliwa scena, trwająca długo za długo. Większą żeżuncje odczuwałem tylko z ludzi, których bawiło wkładanie parówki do bułki hot dogowej, a nie mieli oni 15 lat. Żenada, tragedia, fatalnie.

 

Cafe Society

 

Ciężko się przyczepić, ale i ciężko zachwycić. Z jednej strony - wszyscy grają na dobrym, czasem wysokim poziomie (jak u Allena), film jest bardzo dopracowany (stylizacje, muzyka, otoczenie, wszystko na propsie) i wizualnie śliczny. Bawi też jak to Allen, nienachalnie, ale siedzi się, siedzi i z przyjemnością ogląda. Boli brak puenty, a właściwie zakończenia filmu, chyba że w trakcie oglądania trzeba sobie samemu ją znaleźć i fakt, że w sumie film nic nie wnosi do życia. Niemniej jednak jest to tak solidny film, że żal byłoby nie obejrzeć. Może jedynie taniej niż w kinie :)

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...