Skocz do zawartości

Sztuczna inteligencja w CM/FM


Deacon

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Temat w zasadzie mocno zwiazany z FM/CM, jednak z braku ogolnego forum (wersja gry jest dla mnie nieistotna) zalozylem go tutaj. Jesli jest dla niego lepsze miejsce, to prosilbym modow o przeniesienie.

 

Otoz pisze prace na temat sztucznej inteligencji w grach komputerowych. Sam w zadnego managera nigdy nie gralem, bo to zupelnie nie moj klimat. Jednakze swego czasu brat sporo pykal i z tego co mi sie kojarzy chwalil kiedys system, ktory z czasem uczy sie taktyki gracza i sie do niej dostosowywuje czy cos w ten desen.

 

Ma ktos z forumowiczow jakiekolwiek informacje na ten temat? Czy rzeczywiscie jest taki system? Jak on konkretniej i bardziej szczegolowo dziala? Od ktorej wersji CM/FM zostal wprowadzony oraz cokolwiek innego zwiazanego z tematem? Z gory dziekuje za pomoc.

 

Ewentualne linki anglojezyczne widziane rowniez bardzo mile.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza

Z tego co wiem, takiego systemu w grze nie ma. W niektórych wersjach taktyki po pewnym czasie przestawały być skuteczne, ale nie wiązało się to z inteligencją wirtualnego przeciwnika, tylko po prostu ze zbyt długim okresem stosowania tej taktyki.

I tak na przykład w CM01/02 wystarczyło zmienić nazwę swojej "rozgryzionej przez przeciwnika" takyki, by znów zaczęła dawać świetne rezultaty.

Odnośnik do komentarza
Z tego co wiem, takiego systemu w grze nie ma. W niektórych wersjach taktyki po pewnym czasie przestawały być skuteczne, ale nie wiązało się to z inteligencją wirtualnego przeciwnika, tylko po prostu ze zbyt długim okresem stosowania tej taktyki.

I tak na przykład w CM01/02 wystarczyło zmienić nazwę swojej "rozgryzionej przez przeciwnika" takyki, by znów zaczęła dawać świetne rezultaty.

 

Nie wiem, skąd to wziąłeś. Oczywiście, że jakiś rodzaj AI jest zaimplementowany, ale jego natura to jak najbardziej ©.

Odnośnik do komentarza
Z tego co wiem, takiego systemu w grze nie ma. W niektórych wersjach taktyki po pewnym czasie przestawały być skuteczne, ale nie wiązało się to z inteligencją wirtualnego przeciwnika, tylko po prostu ze zbyt długim okresem stosowania tej taktyki.

I tak na przykład w CM01/02 wystarczyło zmienić nazwę swojej "rozgryzionej przez przeciwnika" takyki, by znów zaczęła dawać świetne rezultaty.

 

Nie wiem, skąd to wziąłeś. Oczywiście, że jakiś rodzaj AI jest zaimplementowany, ale jego natura to jak najbardziej ©.

 

Zdefiniuj proszę, o jakiej AI mówisz.

Odnośnik do komentarza

OK, w takim razie nadal będę twierdził, że takiego systemu w grze nie ma. Jest jakiś skrypt odpowiedzialny za "inteligencję" komputerowego przeciwnika, czyli na przykład za to że

+ oponent reaguje na zmieniającą się sytuację na obisku (kartki/gole)

+ taktyka przeciwnika zmienia się w zależności od poziomu, który reprezentuje nasza drużyna

+ po pewnym czasie przeciwnik lepiej radzi sobie z naszą taktyką

 

Jednak żadne z powyższych nie opiera się na systemie uczącym się na własnych błędach lub uczącym się taktyki gracza. Dowodem na to są liczne w historii serii killer-taktyki. Gdyby komputer potrafił rozgryzać nasze założenia i przystosowywać do nich po pewnym czasie ich skuteczność spadałaby lub wszyscy wirtualni menedżerowie graliby właśnie nimi. tymczasem liczba rozwiązań taktycznych, pozostających do dyspozycji komputerowego przeciwnika jest moim zdaniem przez cały czas niezmienna.

Odnośnik do komentarza

Otóż to. "AI" w wykonaniu SI to skrypty, "poza ramami" których coś może się znaleźć. Tymczasem dla AI, która potrafi uczyć się w ciągu rozgrywki nie ma ram nie do pokonania. Nie jestem specjalistą w dziedzinie programowania i sztucznej inteligencji, ale z pozycji laika mniej więcej tak to dla mnie wygląda...

Odnośnik do komentarza

Nie prawda, w najnowszym FMie komputer stara sie zmieniac taktyke w taki sposob zeby grac przeciwko nam jak najlepiej. Dzieje sie to juz w trakcie meczu. Przynajmniej takie mam spostrzezenia. A poza tym jak mowisz o killer-taktyce to daj mi takse ktora, oczywiscie po kilku miesiecznym jej stosowaniu w druzynie i w tym samym skladzie da mi zwyciestwo i totalna dominacje grajac Legią (cienki krajowy sklad) przeciwko Arsenalowi:) Terefere kuku:P A ja na wielkim farcie zremisowalem 2:2 chociaz moglem z nimi tez wygrac:) I co najlepiej swiadczy o zmianie taktyki? To ze pod koniec meczu wygrywajac 2:1 stracilem gola, kto czy nie na wage awansu to LM:/ Nie zapominajmy tez o tym ze gdyby komputer uczyl sie na swoich bledach w sposob perfekcyjny, to dzieki znacznie wiekszym mozliwosciom obliczeniowym, przynajmniej teoretycznie, od tej ktora posiadamy my, ludzie, to wygranie meczu jakiegokolwiek wiazaloby sie chyba tylko ze zdolnosciami paranormalnymi naszych zawodnikow. Poza tym jestem pelen podziwu dla programistow ktorzy tworza mnostwo skryptow dzieki ktorym pilkarze, potrafia kopac, przyjmowac pilke itp. Mnie sie w glowie nie miesci jakby to zrobic, a programistom z innych stajni produkujacych konkurencyjne wobec FM produkty ogarnianie tego jak wirtualni pilkarze powinni grac tez przychodzi opornie:) PZDR

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...