lad Napisano 11 Maja 2014 Udostępnij Napisano 11 Maja 2014 Poniżej znajdziecie rozpiskę wszystkich dostępnych poleceń z ławki oraz autentyczny efekt ich użycia. Artykuł na ich temat ukazał się w Tactical Theorems and Frameworks '10 dzieła SI, więc nie jestem do końca jego autorem. Myślę, że przyda się to każdemu graczowi, bo nie wszystkie polecenia są intuicyjne i nie do końca wiadomo, kiedy powinno się (nie lubię tego określenia w tym kontekście, ale nie mogłem znaleźć czegoś bardziej odpowiedniego) z nich korzystać. Jeśli któregoś nazwę napisałem źle - wybaczcie. Gram po angielsku. POSIADANIE PIŁKI Należy pamiętać o tym, że w bardziej defensywnych taktykach (powstrzymywanie, defensywa, kontra) zawodnicy defensywni domyślnie mają ustawioną grę dłuższymi podaniami, a zawodnicy ofensywni krótszymi. W taktykach bardziej ofensywnych (czyli pozostałych) proporcje są odwrotne. Utrzymanie piłki Działanie: znaczne skrócenie długości podań, obniżenie tempa gry, zmniejszenie szerokości gry. Użyteczne: gdy ma się problemy z utrzymaniem przy piłce (gdy nam na tym zależy), gdy nasza drużyna ma na koncie wiele niecelnych podań, gdy chcemy pozbawić przeciwnika piłki (np. w końcówce meczu przy korzystnym wyniku). Krótsze podania Działanie: skrócenie długości podań, obniżenie tempa, zmniejszenie szerokości gry (dużo mniej drastyczne niż w utrzymaniu piłki) Gra na aferę Działanie: znaczne zwiększenie długości podań, tempa gry i szerokości gry. Użyteczne: np. gdy gonimy wynik lub chcemy grać z pominięciem linii pomocy. Dłuższe podania Działanie: zwiększenie długości podań, tempa gry i szerokości. Użyteczne: np. przy szybkim kontrataku; gdy chcemy dostarczyć piłkę do napastnika, który ma za zadanie ją przetrzymać; gdy chcemy rozciągnąć grę. Podania na wolne pole Działanie: zwiększenie ilości podań "na dobieg". Użyteczne: Gdy mamy wysokie posiadanie piłki, ale zbyt mało okazji do strzelenia gola; gdy gramy przeciwko wysuniętej lub składającej się z powolnych zawodników linii obrony; przy kontrataku. Podania w pole karne Działanie: zredukowanie polecenia: strzały z dystansu. Użyteczne: gdy nasi zawodnicy oddają dużo strzałów, ale kreują zbyt mało sytuacji; gdy mamy zawodników z niskim atrybutem strzały z dystansu. Rozegranie piłki po ziemi Działanie: zredukowanie długości podań dla obrońców i defensywnych pomocników. Użyteczne: np. w bardziej defensywnych taktykach w celu zachęcenia obrońców do zagrywania mniejszej ilości długich piłek, tak by częściej trafiały do kreatywnych pomocników. Zagrania na skrzydła Działanie: zwiększenie długości podań obrońców i defensywnych pomocników, zmniejszenie ilości zagrywania prostopadłych piłek; zwiększenie szerokości gry dla bocznych pomocników. Użyteczne: np. przy kontrataku gdy chcemy dostarczyć szybko piłkę do skrzydłowych. Wrzutki w pole karne Działanie: ustawienie bocznym obrońcom dryblingu na: rzadko; ustawienie bocznym obrońcom i bocznym pomocnikom dośrodkowań z głębi pola. Użyteczne: np. podczas kontrataku, gdy chcemy dośrodkowaniem z głębi pola przełamać linię obrony; gdy mamy wolnych/słabo dryblujących skrzydłowych. Miękkie dośrodkowania Działania: ustawienie dośrodkowań na długi słupek. Użyteczne: gdy mamy napastnika dobrze grającego w powietrzu. Ostre dośrodkowania Działanie: ustawienie dośrodkowań na krótki słupek. Użyteczne: gdy mamy słabo dośrodkowujących skrzydłowych i/lub słabo grającego w powietrzu napastnika. Rajdy między obrońcami Działanie: ustawienie dryblingu na często dla zawodników ofensywnych. Użyteczne: np. w taktykach opierających się na szybkim tempie gry, by wykorzystać zwinność swoich zawodników i zdobyć przewagę. Strzały z każdej pozycji Działanie: ustawienie strzałów z dystansu na często. Użyteczne: np. gdy mamy dobrze strzelających z dystansu zawodników i nie możemy przełamać linii defensywnej rywala. PRZEMIESZCZANIE W ATAKU Ataki skrzydłami Działanie: zachęcenie zawodników do częstszego zagrywania piłki na skrzydła; zwiększenie szerokości gry dla bocznych pomocników; zwiększenie częstotliwości rajdów i dośrodkowań dla bocznych obrońców (oraz ich mentalności); zachęcenie środkowych pomocników do utrzymywania pozycji, zamiast przeprowadzania rajdów środkiem pola. Użyteczne: np. gdy chcesz utrzymać pozycję w środku pola i skupić się na ataku skrzydłami. Ataki środkiem pola Działanie: analogiczna sytuacja do poprzedniej, tylko tym razem zwiększenie mentalności środkowych obrońców i defensywnych pomocników; więcej prostopadłych piłek zagrywanych przez środkowych pomocników; zwiększenie częstotliwości rajdów bez piłki dla bardziej ofensywnych centralnych pomocników. Zagrania na obieg Działanie: zwiększenie mentalności bocznych obrońców; zwiększenie ilości rajdów bez piłki dla tychże; dośrodkowania z linii; zmniejszenie szerokości gry dla bocznych pomocników i zmniejszenie ich mentalności; zmniejszenie częstotliwości rajdów i dryblingów dla tychże. Pozostałe jutro Cytuj Odnośnik do komentarza
lad Napisano 12 Maja 2014 Autor Udostępnij Napisano 12 Maja 2014 FORMACJA W bardziej defensywnych taktykach gracze defensywni instruowani są do węższej i niższej gry, a zawodnicy ofensywni do szerszej i wyższej. W ofensywnych taktykach odwrotnie. Szersze pole gry Działanie: zachęcenie zawodników do zagrywania piłki na skrzydła i szerszego pola gry. Użyteczne: gdy przeciwnicy bronią się wąsko i chcemy ich wyciągnąć; gdy nasza linia pomocy przegrywa walkę w środku pola z powodu przewagi liczebnej przeciwnika. Węższe pole gry Działanie: zawężenie pola gry i zachęcenie zawodników do rozgrywania piłki przez środek. Użyteczne: np. gdy mamy przewagę nad rywalem w środku pola; gdy chcemy zwiększyć stabilność naszej linii pomocy i obrony. Znacznie wyższa linia obrony Działanie: znaczne wysunięcie linii obrony - znacznie bliżej środka boiska i znacznie bliżej pomocników; zwiększenie pressingu. Wyższa linia obrony Działanie: wysunięcie linii obrony - bliżej środka boiska i bliżej pomocników; zwiększenie pressingu. Użyteczne: np. gdy gramy przeciwko wolnym napastnikom (obrońcy muszą się jednak dobrze ustawiać), gdy chcemy zmniejszyć przestrzeń w której gra przeciwnik; gdy gramy przeciwko bardzo defensywnie nastawionym zespołom (nie zawsze jest to dobry pomysł) Cofnięcie do obrony Działanie: cofnięcie linii obrony i zmniejszenie pressingu. Użyteczne: np. gdy nasi zawodnicy nie mają miejsca na rozegranie piłki; gdy gramy przeciwko ofensywnym zespołom, które chcemy skontrować. Znacznie głębsza linia obrony J/w tylko bardziej ekstremalna wersja. W bardziej defensywnych taktykach domyślnie mniej ofensywnych piłkarzy będzie szukało gry, w bardziej ofensywnych - więcej. Trzymanie się pozycji Działanie: gdy nasz zespół jest przy piłce, mniej piłkarzy będzie poinstruowanych do szukania wolnego pola. Użyteczne: np. gdy chcemy mieć bardziej zorganizowany atak (w przypadku bardziej ofensywnych taktyk), w bardziej defensywnych - gdy zależy nam na utrzymaniu piłki. Szukanie gry Działanie: Chyba tłumaczyć nie trzeba - jak powyżej, tylko że odwrotnie Użyteczne: np. gdy zależy nam na bardziej płynnej grze w ataku. OBRONA Nękanie rywaliDziałanie: zwiększenie tempa, pressingu i ustawienie ścisłego krycia zawodnikom. Użyteczne: np. gdy chcemy ograniczyć czas przeciwnika przy piłce i przestrzeń. Najbardziej użyteczne przy bardzo ofensywnych taktykach lub przeciwko znacznie słabszym zespołom. Krycie na dystans Działanie: znaczne zmniejszenie pressingu, zmniejszenie tempa, lekkie cofnięcie linii obrony, krycie bardziej strefowe. Użyteczne: np. gdy gramy przeciwko dużo lepszej technicznie drużynie i nie chcemy by nasi zawodnicy dali łatwo się mijać. Agresywny odbiór piłki Działanie: ustawienie drużynie odbioru na: ostry. Użyteczne: np. gdy przeciwnicy grają nerwowo; gdy przeciwnicy posiadają niski atrybut bravery (odwaga?); gdy uważasz, że Twój zespół byłby w stanie odbierać piłkę szybciej niż dzieje się to w tym momencie. Gra bez wślizgów Działanie: ustawienie wszystkim (oprócz Pomocnika Odbierającego PIłkę) odbioru na: delikatny. Użyteczne: np. gdy nasi zawodnicy mają problemy z odbiorem piłki; gdy zależy nam na zachowaniu zwartej formacji. Krótsze krycie Tłumaczyć raczej nie trzeba - ustawienie zawodnikom ścisłego krycia (tym którzy nie zdecydują się na pressing). Gra na spalonego Również bardzo instynktowne polecenie. Zachęca naszych obrońców do wychodzenia wyżej w momencie podania piłki przez pomocnika rywali by złapać napastnika na pozycji spalonej. OGÓLNE Chwila odpoczynku Działanie: zmniejszenie tempa i redukcja rajdów. Użyteczne: np. gdy nasi zawodnicy w końcówce meczu mają niską kondycję lub gdy zależy nam na utrzymaniu wyniku. W defensywnych taktykach zawodnicy domyślnie grają na niższym tempie, w ofensywnych na wyższym. Wyższe tempo Działanie: zachęcenie zawodników do szybszego rozgrywania piłki i zwiększenie ruchu bez piłki w celu zaskoczenia obrony. Użyteczne: np. w taktykach bardziej defensywnych połączonych z bezpośrednimi podaniami - możliwość szybszego wyprowadzania piłki do wysuniętych pomocników/napastników; w bardziej ofensywnych taktykach - zachęcenie do szybkiej wymiany piłki i bardziej bezpośredniego podawania do lepiej ustawionych zawodników. Niższe tempo Działanie: zachęcenie zawodników do wolniejszego rozgrywania piłki i oczekiwania na otwarcie się przestrzeni w obronie przeciwnika. Użyteczne: np. przy bardziej defensywnych taktykach w połączeniu z krótszymi podaniami - zachęcenie zawodników do cierpliwego rozgrywania piłki w celu jej utrzymania i oczekiwania na błąd w ustawieniu przeciwnika. Więcej swobody Działanie: ustawienie zawodnikom większej swobody w ofensywie i liczenie na ich własną inteligencję. Zawodnicy częściej będą decydować się na zrobienie czegoś na własną rękę zamiast zamykać się na polecenia taktyczne. Więcej dyscypliny Ta sama zasada co powyżej - tylko że odwrotnie Cytuj Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.