Skocz do zawartości

Zmieniasz coś w SFG czy zostawiasz domyślne?  

9 użytkowników zagłosowało

Nie masz uprawnień do głosowania w tej ankiecie oraz wyświetlania jej wyników. Aby zagłosować w tej ankiecie, prosimy się zalogować lub zarejestrować.

Rekomendowane odpowiedzi

Ja wiem, że wielu czekało ;) ale się nie doczekało! W FM20 miałem ładnie obcykane SFG, mocno auty, ale rożne dawały po 20 goli na sezon, a defensywne pozwalały mi nie tylko bronić, ale i kontrować po nich. Nie zdążyłem jednak tego dopracować na tyle, żeby komuś "polecić" - no i przyszedł FM21.

I znowu to samo - auty działają, ale rożne, wolne - nie, próbuję, rozkminiam, czekam... ale złotego środka nie widzę. Postanowiłem więc zmienić podejście. Będę analizował mecze na bieżąco pod kątem SFG i tym się dzielił z Wami. Nie obiecuję ile będzie tu meczów, nie obiecuję killer sfg, ale mam nadzieję, że czegoś się nauczymy, Wy coś wyciągnięcie z moich przemyśleń, a może ktoś coś dołoży od siebie. Dochodzić do efektów będę TUTAJ.

 

Jeden post - jeden mecz ze wszystkimi pokazanymi w meczu SFG i ich analizą, co było dobrze, co było źle, a także jak się to ma do tego, co ustawiliśmy w kreatorze.

 

Stałe fragmenty gry - teoretycznie najbardziej statystyczny element gry, a często pomijany prze graczy, dość dziwne, bo przecież w prawdziwej piłce to niezwykle istotna sprawa. Być może, bo... tak wygodniej, czasem się strzeli, czasem straci, a jak zaczniemy kombinować to będzie gorzej (porównywaliście w ogóle?). No i nie oszukujmy się - kreator sfg jest baaaardzo ubogi i ograniczony, ale... coś można!

 

Mój setup wyjściowy:

 

1) Auty

 

a) obrona

 

FbgwIoa.png

 

 

Co chciałem osiągnąć? Przede wszystkim szkoda, że nie podzielono tych autów na strefy albo chociaż na auty obronne na własnej połowie lub rywala, świetne narzędzie pressingu byśmy mieli. Takim ustawieniem powoduje, że praktycznie rywal wyrzuca piłkę na dwóch pierwszych moich zawodników, którzy wygrywając główkę mają dwie opcje - zagranie do napastnika NŚP, ten zbiera na siebie obronę i podaje na wolne pole do NŚL. Bardzo szybkie kontry powinni z tego wychodzić.

 

b) atak

 

FtFNvig.png

 

jUsDU13.png

 

ZASADNICZO - te auty możecie już próbować - działają w obronie, działają w ataku, nie są to KILLER AUTY jak w FM20, ale często bramkarz i obrona nie ogarniają.  Do ataku proponuję wariant autów z prawej strony, ten z lewej to testowa wersja.

 

Najlepiej mieć kogoś z długimi wyrzutami z autu - można na krótkim słupku ustawić też środkowego obrońcę - silnego, skocznego z wysokim atrybutem gry głową, ale ja mam takiego napastnika, więc w razie w nie muszę obawiać się o tyły. Polega to na tym, że często bramkarz nie wie co zrobić - zostać, wyjść, mija się z piłką, piąstkuje lub zostaje w bramce, a wtedy nasz piłkarz ma 1na1 blisko bramki - może zgrać dalej lub strzela bezpośrednio. Dodatkowo mamy zabezpieczenie i przed polem karnym i bardziej z tyłu, gdy nasz zawodnik przegra główkę/bramkarz obroni i zacznie szybko grę.

 

2) Rzuty wolne

 

a) obrona

 

WkdbhOh.png

 

Ena7WCD.png

 

0xZDqi7.png

 

IFt4np2.png

 

rmkNMe1.png

 

jzPJdpU.png

 

s56PTuk.png

 

F67l9HD.png

 

Idea niemal podobna jak w autach - wygrać pierwszą lub drugą piłkę i mieć okazje do szybkie kontry, przez pozostawienie szybkich ofensywnych graczy w danych strefach, gdzie może pojawić się piłka po wygraniu jej w polu karnym.

 

b) atak

 

03tBarH.png

 

 

03tBarH.png

 

JiAC86q.png

 

5LCphJD.png

 

 

FaRtarK.png

 

A17A4lz.png

 

lSxNpeT.png

 

dIbiRyn.png

 

Tutaj moim celem było przede wszystkim - nie tracić. Czyli tak zabezpieczyć tyły, żeby przy stracie piłki nie narazić się na kontry. czemu? Ano, bo często tak dostawałem gole, ustawianie ataku nie przynosiło dużych zysków pod kątem goli/okazji po wolnych, a wręcz przeciwnie - stwarzało zagrożenie.

 

3) Rożne:

 

a) obrona

 

lY1xhfT.png

 

6e627B6.png

 

W obronie mam taką samą zasadę jak auty i wolne - wybić + kontra.

 

b) atak

 

wjW9fLX.png

 

sPtc3nt.png

 

To jest najciekawszy element wg. mnie. I... nie mogę znaleźć złotego środka. Owszem w teorii najskuteczniejsze zawsze (poza FM06) było granie na krótki słupek do rosłego obrońcy, ale... pobawmy się w różne style. Dziwi Was zawodnik ustawiony na krótkie rozegranie, chociaż go nie ustawiam? Po co? Po pierwsze - są sytuacje, gdy ktoś go pilnuje = mamy jednego z graczy rywala wyłączonego z pola karnego, dwa - zawsze jest to jeden gracz, który pójdzie za naszym piłkarzem czekającym na krótkie rozegranie - zostawiając tam wykonawcę, czasami spada tam piłka zwrotna i mamy drugie dośrodkowanie, już z lepszej pozycji. No i trzeba opcja - czasem rywal tam nikogo nie wysyła i piłkarze mimo ustawienia wrzutki w pole bramkowe - grają krótko, zanim ktoś do nich dobiegnie to grają we dwójkę i mają świetną pozycję do wrzutki.

Czemu w pole bramkowe? Bo od tej wrzutki zaczynamy testy!

 

Zapraszam do czytania, komentowania, pytania oraz może wytykania braku logiki lub błędów? Śmiało!

 

PS. Gram Motherwell.

 

  • Uwielbiam 4
Odnośnik do komentarza

Kolejka numer jeden

 

1. sytuacja

 

Rzut wolny dla rywala (przepraszam za spoiler, tak padł gol;))

 

3I1TwTm.png

 

Co tu widzimy? Gdzie są błędy? Ja widzę co najmniej kilka!

- najgorszy błąd, przed polem karnym stoi niepilnowany zawodnik, jeśli ma szczęście lub dobrze strzela z dystansu - może być pozamiatane.

- czemu na linii pola karnego dwóch moich piłkarzy pilnuje jednego rywala? No właśnie to ten błąd - jeden z nich powinien kryć tego sprzed pola karnego.

- w polu karnym - najbardziej skarnie przy długim słupku także jest niepilnowany gracz rywala, błąd wynika z tego, że na linii 5 metra znowu dwóch graczy kryje jednego

 

Jest tu setup - pośrednie (skrzydło)

3 graczy ma ustawione PBD, PBŚ, PBB - pole bramkowe dalszy, środek, bliski słupek

3 graczy CF (cofnij)

2 graczy SP (skraj pola karnego)

1 gracz MUR

1 gracz PD (przód)

 

Na grafice z ustawieniem w kreatorze - mam zatem dwóch gracz kryjących skraj pola karnego - no cóż, w meczu stoją obok siebie, na grafice powinni jeden za drugim, ale kreator ma bugi, że pokazuje czasem różne miejsca :) Uważam zatem, że nie jest to błąd ustawienia w kreatorze jest to błąd piłkarza.  Tak samo ustawienie dwóch linii po 3 graczy jest dobrze zaplanowane  - jest 6 moich piłkarzy kontra 5 rywala - błąd indywidualny ustawienia.

 

KAFIjzQ.png

 

Drugi screen tej akcji pokazuje w sumie jak powinni wyglądać gracze sprzed pola karnego - ich położenie względem siebie. Dobrze zachowanie broniącej szóstki - łapanie na spalonego. Niestety rywal uderzył bezpośrednio :)

 

6rO9NUk.png

 

Szukamy winnego bramki:

 

dCUuYJU.png

 

Profil:

 

TWgfkcl.png

 

Jakie atrybuty mogły zaważyć o złym ustawieniu?

 

Koncentracja 5

Przewidywanie 10

Ustawianie się 6

 

Czy to dziwne, że nie dopadł szybciej do strzelającego? Do zastanowienia - może lepiej tutaj dać pracusia napastnika lub pomocnika, a szybkich skrzydłowych dać zupełnie do przodu?

 

 

 

2. sytuacja

 

Rzut z autu dla nas

 

jnsASdC.png

 

 

Jak wyglada setup?

4 zawodników z tyłu - trzech tył, jeden tył w razie potrzeby

2 zawodników przed polem karnym Skraj PPK

3 zawodników w polu karnym ADS KB AKP - atakuj długi słupek, kryj bramkarza, atakuj długi słupek.

 

Coś się nie zgadza :) Mamy trójkę z tyłu - ok, ale przed polem karnym jest dwóch - wydaje się, że tym co stoi tam, gdzie sędzia jest "tył w razie potrzeby", za półokręgiem jest to PPK, natomiast SKRAJ wydaje się już wbiegł w pole karne. czy zatem skraj oznacza, że wejście następuje już w momencie, gdy mój zawodnik jeszcze piłki nie wyrzucił?

 

GyWB8tX.png

 

 

Już po akcji, nie udało się Stewart przegrał walkę o górną piłkę, ale osiągamy pożądany efekt w defensywie - przed polem karnym mamy dwóch na dwóch, jeszcze dojdzie Kane + 3 z tyłu:

 

l0z69jl.png

 

I stopujemy akcję:

 

2chYaVz.png

 

Kane miał jeszcze okazję do kolejnej wrzutki, ale nic z tego nie było:

 

VVdRLeV.png

 

 

3. sytuacja

 

Rzut wolny bezpośredni dla nas

 

t74zyp5.png

 

Na setupie:

- 4x tył - zgadza się (tam gdzie Kane jest dwóch)

- 1x TyP tył w razie potrzeby - czy to ten przy koło sędziego?

- 1x PPK - a może to ten?

- w polu karnym DP AKP ADS - do przodu, krótszy, dalszy słupek - mamy czterech, więc wychodzi na to, że PPK wbiegł do w pole karne.

 

4. sytuacja

 

Rzut rożny dla nas

 

xCVsGhJ.png

 

W setupie:

 

- 2x TYŁ - zgadza się

- dwóch przed polem karnym PPK i Skraj - w zasadzie są, znowu jeden jak widać jest wyżej, ale mam coraz większe podejrzenie, że to PPK częściej szybciej wbiega w pole karne (zanim ktoś zagra piłkę)

- 1 x na krótko - zgadza się

- 4x w polu karnym AKP, KB, PDS, PKS - też nie wygląda to dokładnie jak powinno, mamy widoczne krycie bramkarza, mamy PKS i PKD (przy krótkim i długim słupku) różnią się odległością od słupka. A naszego najlepszego napastnika AKP kryje aż dwóch graczy!

 

MCYC3oy.png

 

 

Ale to nic, potrafi znaleźć sobie miejsce - jak piłka jest dograna precyzyjnie to za chwilę spadnie na głowę Ubaniego. Widać za nim jednak zbyt wolno wbiegającego kolegę na obieg.

 

1wGdFCP.png

 

Niestety - rywal górą. Ale znowu - mamy zabezpieczenie z tyłu. Czy nie za duże?

 

ELyN8jz.png

 

Zgarniamy piłkę i jest to co też mówiłem - po lewej stronie jest pusty wykonawca rzutu rożnego i nie jest na spalonym, on dopiero wracał z narożnica, a defensor zajął się wbiegającym graczem z krótkiego rozegrania.

 

Moi piłkarze jednak wybrali wrzutkę w pole karne z której nic nie wyszło ;) a była też fajna luka na prostopadłą piłkę tak BTW

 

oymueiv.png

 

 

PRZERWA NA REKLAMĘ ;)

 

Czyli akcja bramkowa rozegrana od rzutu wolnego w dwóch gifach:

 

https://gyazo.com/8dcde259c7370dc9d12e3d9e81821c86

 

https://gyazo.com/32b7ea5153592425643d0a615ecc1a99

 

 

5. sytuacja

 

Rzut rożny dla nas

 

Tym razem z prawej strony, który wygląda nieco inaczej.

 

 

nNDNZkl.png

 

 

Setup:

- 1 gracz z tyłu, zgadza się, ale jak widać - podeszliśmy bardzo wysoko z czego to wynika? Z mentalności? Przegrywaliśmy ten mecz i goniliśmy wynik.

- 2x przed polem karnym PPK i Skraj - w końcu jest!  Jeden stoi faktycznie przed półokręgiem, drugi 'zabiera' dwóch rywali i robi sobie miejsce

- 1x na krótkie rozegranie - jest, ale tym razem nikogo przy nim nie ma

- 5x pole karne - PDS, PKS, KB, ADS, AKP - teraz pięknie widać te różnice, KB najbliżej bramkarza, przeszkadza mu, PKS ma na sobie dwóch rywali, przez co wbiegający AKP ma tylko jednego rywala i to za sobą, za to ADS - nie ma nikogo! Czy zatem komputer wie, że gramy w pole bramkowe, a nie na długi? Bo przecież... nie kryje też krótkiego słupka?

 

 

t8j3aka.png

 

Podczas dośrodkowania świetnie swoją rolę odgrywa KB - teraz mamy 4x4 na linii 5 metra z piłką dochodzącą w pole bramkowe + jednego wbiegającego niemal bez krycie, bo ma za plecami defensora.

 

YEw713V.png

 

 

piłka trafia na pojedynek Ubani vs obrońca, zobaczcie jak ciężko ma teraz bramkarz. I jak dobrą sytuację na dobitkę ma Chalmers. Niestety Ubani uderzył nad bramką.

 

6. sytuacja

 

Rzut rożny dla nas, lewa strona

 

elXl088.png

 

 

Już było, ale ciekawostka - mają 4 graczy ustawionych w polu karnym, mój piłkarz na krótkim rozegraniu jest kryty, w przypadku 5 graczy (rożny z prawej) - nie. Na razie dwa takie rożne vs jeden z prawej, zobaczymy czy się utrzyma.

 

8Y0N3cs.png

 

Znów piłka zawieszona na pojedynek 1vs1, ale także przegrana - rywal kontruje.

 

CHZ0vlE.png

 

Można też znowu dostrzec dobrą pozycję na kontrpressing Armstronga oraz...

 

Hq712Sb.png

 

 

Jak szybko wrócił w strefę obronną! Campbell odbiera piłkę - koniec akcji.

 

7. sytuacja

 

Rzut rożny dla nas - lewa strona.

 

R9VAXbg.png

 

 

Zmieniły się połowy, ale zasada z krótkim kryciem - nie. Znowu lewy rożny, zawodnik kryty. Ciekawostka - napastnik rywala.

 

fsw5wok.png

 

 

Kompletnie posypane ustawienie - trzech do piłki i... ją przegrywają, idzie kontra.

 

j1qbQof.png

 

 

Kompletnie pogubiona drużyna w tej akcji, ale zabezpieczenie dwójką obrońców - działa.  Wniosek - jak rywal ma tego napastnika czatującego tam w okolicy pola środkowego przy naszych rożnych to warto mieć dwójkę z TYŁ - jeden może dobiec do holującego kontrującego gracza, a drugi zostać przy napastniku. Kontratak zażegnany.

 

JsC4RK9.png

 

 

 

8. sytuacja

 

Rzut rożny dla rywala

 

 

 

1GVZfQT.png

 

 

 

W setupie:

 

- 2x bramka KS, DS (długi i krótki słupek) - jest

- 3x pole bramkowe - PBB PBŚ PBD - jest

- 2x Cf - cofnij w teorii jest

- 2x SP - skraj pola karnego - jest

- 1x Pd - do przodu - jest

 

Na pierwszy rzut oka widać wadę ustawienia, w przeciwieństwie do rzutów wolnych tutaj raczej nie powinno być 2x SP. Dwóch SP stoi przy jednym rywalu, a w zamian mamy dwóch  rywali na 11 metrze bez krycia.

 

9lCOyWS.png

 

2x SP jest chyba zbugowane ;) ani nie rozszerzają ani nie stoją pionie tylko... na sobie. Rywal kopie piłkę na długi słupek - tę strefę mamy dobrze pokrytą - błędy są na ewentualne dobitki - 11 metr.

 

nVWNP1v.png

 

Farrell jednak wygrał swój pojedynek, przed utratą gola chroni nas Kane - KS. 2xSP - no comment.

 

1YpznlK.png

 

Dopiero teraz mamy z nich pożytek - rozchodzą się, jeśli jeden wygra pojedynek z Gibbsem - mamy 2na2 i szansę na kontrę.

 

 

9. sytuacja

 

Rzut rożny dla rywala

 

INpYScc.png

 

 

Defensywne rzuty rożne mam takie same dla obu stron - można tylko podziwiać dalej 2xSP

 

w5N29tW.png

 

 

Identyczny problem - brak zabezpieczenia na 11 metrze, ale 2xSP chyba się pokłócili.

 

vQeWMgT.png

 

 

Sweeney wygrywa pojedynek i jest szansa na kontrę.

 

 

QAFlKhb.png

 

 

To jest jednak moc 2xSP - jeden z nich zebrał piłkę, drugi rozbiegł się szeroko. Mamy sytuację 3vs2. Doszło do sytuacji w polu karnym, ale nie wykorzystanej. To jednak nie jest celem tego tematu.

 

10. sytuacja

 

Rzut z autu dla rywala

 

4mZ3V7v.png

 

 

Także jeden setup dla dwóch stron:

- 4x obrona PDB PBS PBB PBK

- 3xFC

- 2xSP

- 1xPD

 

Co mogę stwierdzić? Że aut na tej wysokości nijak ma się do setupu, bo tu widać moje ustawienie 4-2-4.  Chociażby po napastnikach widać - są niemal w linii, a na setpu jeden jest SP a drugi PD. Gdzie jest zatem granica ustalania autów?

 

O4caY2R.png

 

 

11. sytuacja

 

Aut dla rywala - aut na wysokości 11 metrów i... setup rozwalony!

 

dI7ptAw.png

 

Mam wrażenie, że tutaj najbardziej się gryzą opcje formacja vs kreator. W kreatorze nie można kryć zawodnika, który  stoi przy wyrzucającym krótko aut, a przecież  to najczęstszy sposób wyrzutu. Nie ma wspomnianych wcześniej w ogóle stref ustawień.

 

X7TaUth.png

 

Była kontra, ale nie potrafię znaleźć tutaj punktu wspólnego z setupem. Najbardziej nie pasuje mi tutaj 2xPD - bo dwójka SP jest dobrze pokazana.

 

12. sytuacja

 

Rzut wolny dla rywala

 

KpvOHmU.png

 

Tutaj zawsze mam rozkminię - który to typ wolnego? Na pewno nie jest to pośredni skrzydło, bo tam mam w ostatniej linii trójkę zawodników. Dedukcja wskazuje jasno - bezpośredni rzut wolny.

 

W setupie mam 4x CF, 2x SP, 2x MUR, 2x PD

 

Ustawienie pasuje, ale że jest to DALEKO od bramki, więc oprócz tego w grę wchodzi taktyka - idealnie widać tutaj moje 4-2-4. Czy to oznacza, że SFG mają sens tylko w okolicy pola karnego?

 

w4ZteT3.png

 

a to dowód:

 

dZp8fWF.png

 

Gra wiedziała, że nie będzie to dośrodkowanie, więc mój zespół nie ustawił się jak SFG - 2xMUR to mieli być skrzydłowi - jak widać nie biorą udziału w obronie.

 

 

13. sytuacja

 

Rzut rożny dla mnie (prawa strona)

 

nuYcODq.png

 

Potwierdzam teorię o niekrytym krótkim rozegraniu przy 5 graczach w polu karnym. No dobra, ale co z tego? Ano, mimo, że mam ustawione zagrywanie w pole bramkowe to zobaczcie co robi Kane.

 

5S7dbPb.png

 

Po rozegraniu 1-2 dopiero dobiega do nas rywal:

 

tsLOI84.png

 

Dało to mnóstwo możliwości - Kane mógł jeszcze raz wysunąć piłkę krótki, a później szansa na strzał dla wbiegającego w pole karne. Mógł wrzucić w okolice 5 metra, gdzie wbiega przodem ;) moich dwóch piłkarzy, a defensywa rywali musi kryć tych co są bliżej.

 

BF1HLTC.png

 

Ale Kane wrzuca na krótki słupek, gdzie pojedynkuje się stoper Sweeney z bramkarzem.

 

14. sytuacja

 

Rzut z autu dla rywala

 

Wl0JmkE.png

 

Potwierdza się teza - setup nie działa. Dalej mam dwóch napastników z przodu.

 

15. sytuacja

 

Rzut z auty dla rywala - ich połowa

 

RwK22Zo.png

 

Sorry za screen, tak padł gol ;)

 

W setupie jest powiedzmy 4-3-2-1 i tutaj jakoś to można zauważyć - ale to by znaczyło, że kreator autów w obronie dotyczy tylko... połowy rywala?  Do obserwacji.

 

0cO8CS2.png

 

DkgyuxH.png

 

 

4-3-2-1 widoczne.

 

16. sytuacja

 

Aut dla mnie (prawy)

 

JKLsHZX.png

 

Powinno być 4-2-3, a jest w sumie 3-2-4.  Jeden z ostatniej linii to TYP - więc nie było potrzeby (wysoka mentalność, ciśniemy?) i stoi przed polem karnym, ale znowu jeden z dwóch Skraj lub PPK od razu wbił w okolice 5 metra.

 

eAvXTj9.png

 

 

To jedna z tych zalet długich autów - wyszedł bramkarz. Jak nie trafi, minie się, łatwo go przelobować, pusta bramka. Zdarza się też w takiej sytuacji, że np. Stewart przedłuży piłkę dalej - still pusta bramka.

 

IHrrPyi.png

 

Niestety tym razem McDougall się nie pomylił - zobaczcie zabezpieczenie przed kontrą.

 

 

 

PODSUMOWANIE

 

Szesnaście pokazanych sytuacji przez silnik meczowy związanych z SFG - czy to nie na tyle dużo, aby nie lekceważyć tych możliwości?

 

Ogólnie sporo FM też... nie pokazuje:

 

o1NQhqJ.png

 

Samych rożnych było 17.

 

PS. Przegrałem 4:3 ;)

 

 

 

  • Uwielbiam 2
Odnośnik do komentarza

Wyszło chyba trochę za długo, szacunek dla tych co wytrwali do końca, ale nie ma lipy, nie ma spania - jedziemy dalej!

 

Trochę może zmienię podejście BO JAK WIDAĆ takich sytuacji jest ogrom, może zrobię tak, że kilka meczów z rzędu będę np. obserwował tylko rożne itp.

 

1) Poprawa błędów w kreatorze

 

GJMChMo.png

 

 

Mówiłem, że przy rożnych dwóch SP stoją jak te ciołki jeden niemal na drugim i żaden z nich pożytek, bo rozchodzą się w późnym etapie akcji - zaryzykuję i jednego z nich dałem do pary jako PD, najbardziej wysuniętych.

 

Aaale to może nie działa, więc z drugiej strony zobaczymy bardziej defensywny wariant czyli +1 w obronie:

 

CJ7njJT.png

 

 

 

Poprawiam też auty, bo Skraj + PPK się nie sprawdzili - nie wiadomo kto co robił. Teraz będzie test 2x PPK

 

 

IAX1kIc.png

 

ehqT00L.png

 

 

1. sytuacja

 

Aut dla mnie, wygląda to dobrze:

 

Jqf5Tig.png

 

 

 

2. sytuacja rzut wolny dla rywala:

 

5bVupiX.png

 

 

Strzał był bezpośredni, obronił bramkarz, ale nasza 4 defensywna ustawiła się bardzo dobrze do zebrania tej piłki:

 

qQhg0Ve.png

 

 

 

Kiedy bym stracił gola? Gdyby Brown wybijał to na 11 metr - tam przewagę mieli rywale, im dalej - tym lepiej dla nas. Jest szansa na kontrę i o to chodziło!

 

3. sytuacja

Rzut wolny dla nas

 

 

mpAGifE.png

 

 

Piękna okazja  - zobaczcie ile jest tu opcji rozegrania - na krótko raz-dwa i długa piłka, gdzie mamy aż 4 graczy w linii.

 

4. sytuacja

Rzut wolny dla nas

 

vdtxL8q.png

 

 

Bezpośrednie uderzenie - chyba jednak zbyt duża ilość graczy w obronie - aż czwórka kryje jednego z zawodników. Za to przed polem karnym mamy fajne zabezpieczenie.

 

5. sytuacja

Rzut wolny dla rywala

 

Ue6FbUP.png

 

 

ustawienie taktyczne, brak zaleceń z kreatora.

 

6. sytuacja

Rzut rożny dla rywala

 

hL0C1lw.png

 

 

 

Tu mamy wariant defensywny - więcej kryjemy w polu karnym kosztem tych na przedpolu. Jednak dalej coś nie gra- mam tu przecież w kreatorze jednego zawodnika jako SP. Gdzie on jest? Zdecydowanie nie widać tutaj mojego 2-3-3-1-1.  Jeden z CF stoi na linii z SP.

 

UKDc5ny.png

 

 

Jest to pierwsza sytuacja, gdy widzę błędy tego ustawienia - nie ma szans, że Stewart czy ktokolwiek zgra to daleko na połowę rywala, a i tak tam jest tylko Ubani. Zdecydowanie brakuje kogoś w miejscu, gdzie prawie w linii pionowej jest trzech rywali. Do obserwacji czy to jednostkowy wybryk tego ustawienia czy jednak tak to działa.

 

7. sytuacja

 

rożny dla rywala

 

BrJCpeQ.png

 

Niestety znowu ten sam błąd - wygląda jakby SP "łapał" najbliższego do krycia, a nie stał w strefie.

 

8. sytuacja

 

rzut wolny dla rywala

 

Cjr089C.png

 

Ten sam problem co w pierwszym odcinku - jak odegra krótko i ten ktoś uderzy celnie to po nas.

 

9. sytuacja

 

rzut z autu dla rywala

 

6FJoH7N.png

 

 

 

Wreszcie chyba są ustawienie jak w kreatorze!  Mamy 4 z tyłu, potem trójkę i trzech pionowo w linii co jeden wyżej. Teraz mamy dobrze pokryte te strefy, gdzie może spaść pika.

 

10. sytuacja

Rzut rożny dla rywala

 

fSAT7UT.png

 

 

I jest ciekawostka - wygląda to lepiej, jeśli chodzi o przed pole, mam tam gracza. To ten wariant ofensywny - dwóch napastników jest z przodu. aczkolwiek teraz widzę, że ta trójka w linii na piątce jest chyba zbędną - tam powinno być dwóch!

 

 

edDGaU9.png

 

I teraz widać jak istotny jest ten zawodnik PRZED polem karnym, obrona dała radę, strącili piłkę a Carranza ma pojedynek biegowy - jak wygra mamy mocną szansę na kontrę.

 

YkTpeQa.png

 

 

Ale niestety jest za wolny... ratuje się wślizgiem. Tyle dobrego, że rywale mają tylko aut.

 

 

11. sytuacja

 

aut dla rywala

 

7wcjhki.png

 

 

 

Znowu nie działa. Rzuty z auty w obronie są najmocniej ignorowane przez nasz zespół.

 

12. sytuacja

 

aut dla mnie

 

8VwfghT.png

 

 

Ciekawa interpretacja przez moich graczy -  "krótko do piłki" - mam ich trzech, a jest... jeden. Czy tych dwóch co stoi tam gdzie sędzia to są krótko do piłki??

 

8TdvkI7.png

 

 

 

Oczywiście tych KdP mają po prostu absorbować obronę, 3 graczy mniej, więcej przestrzeni w polu karnym, bo i tak tam leci długa piłka. Zapowiada się dobrze. Niestety bramkarz dobrze wyszedł na 5 metr.

 

13. sytuacja

 

rzut wolny dla mnie

 

fRYMkIY.png

 

 

 

W każdym typie wolnych mam trójkę w polu karnym czyli de facto - wysuniętą. Nie ma tego.

 

ZGq6eLQ.png

 

Rozegranie było jednak krótkie - FM wiedział i dlatego tak ich ustawił? I widać na screenie wyżej ustawienie taktyczne.

 

14. sytuacja

 

aut dla rywala

 

NDxLUiQ.png

 

 

No bliżej się nie da.  W każdej opcji mam jednego napastnika z przodu - nie działa znowu!!

 

15. sytuacja

 

Rzut wolny dla rywala

 

75KIgVm.png

 

 

O - i to jest prawie ideał. Czemu prawie? Bo ta dwójka powinna stać DALEJ od siebie - mówię o tych w półokręgu. Znam to z rożnych...

 

yzcAmO5.png

 

 

Czemu napisałem o tym, że to prawie idealne? Bo straciłem gola. Piłka poszła na krótki słupek na pojedynek 1na1 - mój zawodnik przegrał, zdarza się, gdy gramy słabszym klubem. Dlatego trzeba to jak najmocniej niwelować.

 

 

 

 

 

 

  • Lubię! 1
Odnośnik do komentarza

Trzecia kolejka

 

1 sytuacja

Rzut rożny dla  nas

 

EYg789W.png

 

 

Coś fatalnego! Widzicie napastnika rywala? GDZIE MOJA OBRONA?

 

dkY8EB5.png

 

 

Zawodnicy rozgrywają krótko - nie, nie ma nikogo z tyłu, mój ostatni gra stoi przed polem karnym.

 

kUEy8mu.png

 

Ale rożny jest fajnie rozegrany, może nie będzie tak źle...

 

VcNpKLr.png

 

 

Niestety... zablokowany, a co za tym idzie - piłka wybita.

 

sE5kKpE.png

 

1vs1 przy kontrze to średnie szanse dla stopera, zależy od ustawienia, od klasy zawodników, ale napastnik kontra... nikt?

 

UM97fNu.png

 

 

nAFKWzT.png

 

Niestety - tak straciliśmy gola. Przed kontrami się zabezpieczałem zostawiając tam 1-2 graczy minimum. A co tu się stało?

 

FM się zbugował!

 

Wn59vXj.png

 

Zarówno OL jak i OP zostali uznani w tej akcji za wykonawców! OL wykonuje rożne z lewej, OP z prawej...

 

2. sytuacja

Rzut rożny dla nas

 

Nie zmieniałem tego - chciałem sprawdzić czy to jednorazowo.

 

X1DyEtI.png

 

No i to samo - brak OL z tyłu. Teraz całe szczęście nie ma tam napastnika rywala...

 

3. sytuacja

Rzut z auty dla nas

 

Oji8bTN.png

 

Bardzo dobre ustawienie na długi rzut - wprost pod nogi pierwszego gracza, który jest przed obrońcą.  I nawet tak się udało!

 

mboO0eh.png

 

Stewart mógł wysunąć przed pole karne lub oddać do wrzucającego, a ten niekryty może dokładnie dośrodkować.

 

YYzhmUT.png

 

I tak się stało, ale że gracze nie wykorzystali okazji? No cóż, była to świetna szansa.

 

91YhbHX.png

 

 

4. sytuacja

 

Rzut wolny dla nas

 

u9OD0pI.png

 

 

Bardziej widać zabezpieczenie przed kontrą niż realne zagrożenie, ale ustawienie zdało egzamin - piłka doszła na długi słupek do naszego zawodnika.

 

QIe6tl2.png

 

5. sytuacja

 

Aut dla nas

 

9Jr1qwR.png

 

Ciężko stwierdzić czym to jest :) Ani ustawieniem taktycznym ani schematem z kreatora. Te auty serio są niemal nieustawialne poza ofensywnymi na wysokości zagrożenia pod bramką.

 

6. sytuacja

 

Rzut z auty dla rywala

 

VPENeZ8.png

 

 

Nie działa ustawienie - still 2x napastnik w linii poziomej, a nie pionowej.

 

 

7. sytuacja

 

Rzut wolny dla nas

 

hdUlT70.png

 

 

Piłka jest dobrze dograna w kierunku krótkiego słupka, gdzie jest superstrzelec Ubani.

 

L7oxSAd.png

 

 

8. sytuacja

 

Aut dla nas

 

cY8u6k2.png

 

 

Zobaczcie jedną rzecz - trzech graczy rywala kryje... nikogo - jaką mamy już tutaj przewagę. To trochę głupota AI, w teorii powinien tam ktoś być na krótkie rozegranie, więc oni kryją tę strefę.

 

6h9ttNI.png

 

 

Są jednak złe wyrzuty ;) Wtedy trzeba obserwować czy jest szansa na zebranie piłki po wybiciu.

 

8X17hGn.png

 

 

Przez to, że nasz zawodnik zagrał fatalnie piłkę z auty - rywale wykorzystali to swoje kaleczone ustawienie przy aucie (a może wiedzieli?) i podali od razu na lewo, ale mieliśmy dobrze zabezpieczone tyły przed kontrą - brak zagrożenia.

 

9. sytuacja

Wolny dla rywala

 

jzTSrH5.png

 

 

Zapowiada się krótkie rozegranie, więc dwójka z muru musi zachować czujność i doskoczyć to kopiącego i tego co pewnie piłkę otrzyma.

 

EJkEBU0.png

 

 

No i niestety - co z tego, że dobrze ustawisz, zabezpieczysz jak jeden JAK DEBIL poleciał do przodu i zostawił Carranzie dwóch graczy?

 

RcJSZc4.png

 

A wiecie czemu tak się stało?

Odpowiedź jest bardzo prosta i widać ją na powyższym screenie - od razu po krótkim rozegraniu zespół dążył natychmiastowo do ustawienia się w formacji taktycznej. W teorii okej, ale czy na pewno? Wystarczyło dwójkowa akcja Pulgmala z wykonawcą wolnego i byłoby pozamiatane.

 

10. sytuacja

 

Rożny dla rywala

 

dgHSkfU.png

 

W teorii nie wygląda to dobrze, ale... takim ustawieniem wciąż nie straciliśmy gola.

 

Y0TkuEc.png

 

 

Chodzi o zawodników na linii i przed polem karnym. Być może wynika to z faktu, że jednak piłka rzadko tam trafia. Jak rywal wygra pojedynek główkowy - to mamy obrońców przy słupkach i bramkarza, jak przegra - musimy to wykopać w okolice naszych graczy lub daleko w boisko.

 

11. sytuacja

 

Rzut rożny dla rywala

 

lOTMZQj.png

 

Trochę inne ustawienie... rywala. Wyciągnęli naszych obrońców dalej od pola karnego. Ale - dalej mamy trój osobowy mur na piątym metrze. Z 11 metra raczej ciężko strzelić gola głową.

 

lB6QW4s.png

 

I tu mamy tę sytuację, kiedy to rywal faktycznie zgarnia piłkę po wybiciu - ma dwie opcje wyboru, ale musi działać szybko.

 

OCEbmoQ.png

 

Wybrał podanie do zawodnika będącego przed polem karnym, mniej bezpieczna opcja i jak widać - nie udało się, mój zawodnik przeciął podanie i idzie kontra 3vs3.

 

 

Mecz numer 4.

 

1 . sytuacja

Rożny dla rywala

 

zdln516.png

 

Niemal idealnie to wygląda - jest ktoś na przedpolu do walki o drugą piłkę, są zawodnicy z przodu, brak zagrożenia.

 

 

R7NpI02.png

 

 

 

Może być tak, że nasz obrońca przegra pojedynek, ale była to łatwa piłka dla bramkarza.

 

 

 

2. sytuacja

 

Rzut wolny dla rywala

 

IxOGIin.png

 

W końcu jest coś co pasuje - jeden z napastników jest cofnięty, jak w większości moich ustawień defensywnych rzutów wolnych.

 

R7NpI02.png

 

Ta sama obserwacja - chwilę po ruszeniu piłki drużyna przechodzi w ustawienie 4-4-2 z taktyki.

 

3. sytuacja

Aut dla rywala

 

https://i.imgur.com/OrMZ5Rc.png

 

 

Działa! W tym sektorze rzut z autu powoduje, że drużyna stoi jak z kreatora! O tyle to ciekawe, że mieliśmy aut już bliżej naszego pola karnego i to nie działało. Jak tu jest klucz?

 

 

 

4. sytuacja

Rożny dla nas

 

wmQB5W8.png

 

 

 

tw2l5HF.png

 

 

Dobra wrzutka i dojście do sytuacji strzeleckiej.

 

 

5. sytuacja

Aut dla nas

 

https://i.imgur.com/mje8Dbh.png

 

 

Dobra okazja, ale bramkarz obronił

 

6. sytuacja

 

Aut dla rywala

 

 

mje8Dbh.png

 

Kolejne potwierdzenie - auty defensywne nie działają.

 

7. sytuacja

 

Rożny dla rywala

 

YBiXfHn.png

 

 

 

 

Obserwacja: mój jeden gracz jest przed polem karnym, gdy rywal ma tam DWÓCH graczy, gdy jednego, nasz zawodnik cofa się pod własne pole karne.

 

TTu0sBs.png

 

Idzie piłka, którą wywalczają moi obrońcy, a to oznacza jedno = kontra.

 

8Db7LRL.png

 

 

O to właśnie chodzi - tak pada całkiem sporo goli czy to dla nas, jak to dobrze ustawimy czy dla rywala, gdy ustawimy to źle z drugiej strony :)

 

Odnośnik do komentarza

Teraz tak podsumowujmy:

 

1) Kim gramy, z czego rzeźbimy:

 

4frSxqM.png

 

 

 

2) Co było zmienione:

 

PBmoB3D.png

 

aIx7GTc.png

 

3) Bonus, gol z autu, dowód, że działają ;)

 

https://gyazo.com/a03bf771e692beb3774833455c7d4d5e

 

4) Zmiana ujęcia.

 

a) auty

- ofensywne działają

- defensywne - FM je ignoruje

b) różne

- defensywne działają - w 8 meczach nie straciłem gola, kilka bramek po kontrach zdobyte, nie tracimy gola na 2-3 piłkę

- ofensywne - poza wpadką z dwoma wykonawcami, nie tracimy w obronie, ale też... nie strzelamy - na tym się skupię

c) wolne

- defensywne

- ofensywne

Ciężko stwierdzić, kiedy jest który rodzaj, a zmiana dotyczy kilku detali, które możemy ustawić w momencie kopnięcia piłki stojącej. Zaraz po tym - FM wraca do ustawienia taktycznego, także po krótkim rozegraniu (zawodnik ucieka na swoją pozycję zamiast doskoczyć rywala).

 

 

Skupiam się na ofensywnych rzutach rożnych, bo nie działa do końca, można najwięcej dostosować (chociaż i tak biednie) i można najwięcej zyskać.

 

PS. Gdzieś zgubiłem jedną kolejkę :D Będzie więc 10 opisów grania w pole karne.

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...